گفت‏ وگو

آجر،سیمان،شیروانی و علیرضا ولی‏زاده     

تنیظم:علی اکبر کربلایی مقدم

علی رضا ولی زاده  در5 اسفند1349در شهر دارالمومنین کاخک به دنیا آمد  او  دوره‏های تحصیلی را در همین شهر گذراند و پس از انجام خدمت سربازی،در کنکور مراکز آموزش عالی شرکت کرد و در رشتهء کاردانی آموزش ابتدایی مرکز تربیت معلم‏ شهید قاسمی گناباد قبول شد.در سال 1375 پس از یکسال وقفه در تقسیم معلمان در سطح‏ استان،بخش مه‏ولات را برگزید و تاکنون‏ مدت 7 سال است که در روستاهای‏ خوشدره،قلعه‏نو و زرنوخ به تدریس در کلاس‏های چندپایه مشغول است.                                   

گفت‏وگوی رشد معلم را با وی‏ می‏خوانید:.

از شهر کاخک بیش‏تر بگویید:!

کاخک شهری ییلاقی و زیارتی در جنوب‏ خراسان است.آرامگاه امامزاده سلطان‏ محمد عابد(ع)برادر امام رضا(ع)در این شهر قرار دارد که زیارتگاه اهالی کاخک و شهرستان‏های جنوب خراسان است.شغل‏ بیش‏تر مردم کاخک کشاورزی است.اما چند سالی است که به دلیل خشکسالی‏های متوالی‏ و شیوع آفات نباتی،کشاورزی منطقه در معرض خطر قرار گرفته است.

لطف کنید دربارهء کلاس‏های چندپایه و مختلط نیز توضیحی بدهید:!

کلاس چندپایه به کلاسی گفته می‏شود که در آن دانش‏آموزان چند پایهء تحصیلی‏ متفاوت،از 2 تا 5 پایه،در کنار هم درس‏ می‏خوانند و معمولا یک معلم هم بیش‏تر ندارند که به همهء این چندپایه درس می‏دهد.

در چنین کلاسی،وقتی دختر و پسر با هم‏ هستند،به آن کلاس چندپایه مختلط می‏گویند.

مدیر-آموزگار هم به آموزگاری گفته‏ می‏شود که علاوه بر تدریس در کلاس، مدرسه را نیز اداره و مدیریت می‏کند. مدیر-آموزگار اغلب تنهاست و به ندرت یک‏ یا دو همکار دارد.

از سابقهء کلاس‏های چندپایه بگویید.

سابقهء کلاس‏های چندپایه به آغاز تعلیم و تربیت بر می‏گردد.تعلیم و تربیت کودکان در خانه،و در مکتب‏خانه‏ها نوعی کلاس‏ چندپایه غیر رسمی محسوب می‏شدند.با آغاز کار آموزش و پرورش به صورت دولتی و رسمی،اولین کلاس‏های چندپایه نیز در روستاهای کوچک و دورافتاده تشکیل شدند.

به نظر شما کلاس‏های چندپایه و مختلط چه مشکلاتی دارند؟

این‏گونه مدرسه‏ها و کلاس‏ها مشکلات‏ زیادی دارند که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از: تفاوت جسمی،جنسی و قدی دانش‏آموزان‏ در یک کلاس.

چه راه‏هایی برای جبران مشکل کمبود وقت‏ و زمان در این کلاس‏ها پیشنهاد می‏کنید؟

راه‏های متفاوتی وجود دارد;از جمله:

فرعی کردن بعضی از درس‏ها در مقابل‏ بعضی درس‏های دیگر که اصلی تلقی‏ می‏شوند. @

 @   .استفاده از معلم یار یا جانشین.برای‏ مثال،می‏توان از وجود دانش‏آموزان ممتازی‏ که قابلیت کنترل کلاس را دارند،استفاده کرد و نظارت یا بازدید تکالیف دیگر دانش‏آموزان‏ را به یکی از آنان سپرد.

تدریس در ساعات زنگ تفریح یا خارج‏ از وقت کلاس. @

کمبود بودجه یا سرانه را چگونه جبران‏ می‏کنید؟

سرانه را متناسب با تعداد شاگردان مدرسه‏ می‏پردازند.برای جبران بخشی از کمبود مالی‏ مدرسه،سرانه‏ای هم تحت عنوان«سرانهء متمرکز مدرسه‏های چندپایه»به این مدرسه‏ها پرداخت می‏شود که مقدار آن یکصد و پنجاه‏ هزار ریال است.

آیا کلاس‏های چندپایه مزایایی هم دارند؟

لطفا دراین‏باره توضیح دهید.

کلاس‏های چندپایه با وجود مشکلات‏ زیادی که دارند،دارای مزایای قابل توجهی‏ نیز برای معلمان و دانش‏آموزان هستند.

معلمان ضمن تدریس در این کلاس‏ها، مهارت‏های زیر را نیز به دست می‏آورند:

تسلط بر روش‏های تدریس و محتوای‏ تمام درس‏های دوره ابتدایی. X

توانمند شدن در اداره و مدیریت‏ کلاس و مدرسه. X

مهارت در مدیریت زمان. X

توانایی حداکثر بهره‏وری از حداقل‏ امکانات موجود در مدرسه و کلاس درس. X

نوآوری و ابتکار در حل مسائل و مشکلات مدرسه و کلاس درس. X

افزایش صبر و تحمل در برابر مشکلات. X

این کلاس‏ها برای دانش‏آموزان نیز مزایای‏ زیادی دارند که به چند نمونه آن‏ها اشاره‏ می‏کنم:

-توانمند شدن در برقراری تعامل با آموزگار و دیگر دانش‏آموزان.

-به دست آوردن مهارت در خودگردانی.

-تقویت روحیهء مسؤولیت‏پذیری و افزایش اعتماد به نفس.

-افزایش علاقه‏مندی به کارهای گروهی.

در حال حاضر،معلمان کلاس‏های‏ چندپایه نسبت به دیگر معلمان(تک‏پایه)از چه مزایای حقوقی و شغلی برخوردارند؟

از نظر حقوقی هیچ‏گونه تفاوتی بین آن‏ها و معلمان کلاس‏های تک‏پایه وجود ندارد، ولی از نظر شغلی،هر سال تدریس در کلاس‏های چندپایه به ازای هر پایهء اضافی نیم‏ امتیاز و حداکثر 2 امتیاز برای آنان دربر دارد. هر سال«مدیر-آموزگاری»نیز 5/1 امتیاز دارد.

به نظر شما چه عواملی می‏توانند در افزایش‏ رضایت شغلی معلمان چندپایه مؤثر باشند؟

در این زمینه به چند مورد می‏توان اشاره‏ کرد:

برقراری مزایای حقوقی متناسب با تعداد پایه‏های اضافی و تعداد دانش‏آموزان. @

ایجاد امکانات رفاهی مناسب برای بیتوته‏ در روستا. @

اختصاص امکانات و تجهیزات آموزشی‏ و کمک آموزشی جدید به این‏گونه مدرسه‏ها. @

    .  توجیه شوراهای اسلامی روستاها برای‏ همکاری با مدیر-آموزگار و کمک به تهیه و آماده‏سازی امکانات رفاهی برای معلمان.

بازدید مستمر مسؤولان از این مدرسه‏ها و تلاش برای حل مشکلات آن‏ها. @

چه پیشنهاداتی برای افزایش کارایی معلمان‏ کلاس‏ها و مدرسه‏های چندپایه دارید؟

علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان‏ چنین مدرسه‏هایی که قبلا به آن اشاره کردم، عوامل دیگری نیز در کارایی معلمان تأثیر دارند،از جمله:

تلاش برای افزایش شأن معلمان‏ روستایی. @

فراهم کردن زمینه و امکانات رفت‏وآمد دانش‏آموزان برای استفاده از امکانات مرکز منطقه نظیر:آزمایشگاه،کانون و کتابخانه.

افزایش سرانهء دانش‏آموزی. @

تشکیل گروه‏های آموزشی چندپایه. @

انتخاب معلم نمونه(آموزگار نمونه) کلاس‏های چندپایه. @

در نظر گرفتن گروه تشویقی جداگانه برای‏ آموزگاران و مدیر-آموزگاران چنین‏ کلاس‏هایی. @

به نظر شما معلم کلاس‏های چندپایه،باید از چه ویژگی‏هایی برخوردار باشد؟

معلم چنین کلاس‏هایی باید دست‏کم این‏ ویژگی‏ها را داشته باشد:

علاقه‏مندی و داوطلب بودن برای تدریس‏ در این کلاس‏ها. @

تسلط کافی بر محتوا و روش تدریس@

کتاب‏ها و درس‏های همهء پایه‏های دوره‏ ابتدایی.

صبر و حوصله فراوان. @

مهارت در برقراری ارتباط صمیمانه با اهالی‏ روستا،شورای اسلامی و به ویژه والدین‏ دانش‏آموزان. @

آشنایی کافی با وضعیت جسمی،روحی، اقتصادی خانواده‏ها و خود دانش‏آموزان‏ روستایی. @

آیا در جشنواره‏های«روش‏های برتر تدریس‏ در کلاس‏های چندپایه»،شرکت داشته‏اید و چه مقامی را کسب کرده‏اید؟

بله،در سال 81-80 در سطح منطقه، مقام اول و در سطح شهرستان در تربت حیدریه،مقام سوم را به دست آوردم، امسال(82-81)نیز در این جشنواره شرکت‏ کردم و در منطقه به مقام دوم رسیدم.

اولین وسیلهء کمک آموزشی که طراحی‏ کردید و ساختید،کدام است؟

کارت‏های مشخصات برای یادگیری‏ ویژگی‏های جانوران(مهره‏داران)در درس‏ علوم سال سوم که چند نمونه از آن‏ها را مشاهده می‏کنید.

کارت مشخصات گیاهان

(به تصویر صفحه مراجعه شود) کارت مشخصات اشکال هندسی

(به تصویر صفحه مراجعه شود) از شاگردان می‏خواهیم که یک روی‏ کارت،تصویر حیوان یا گیاهی را بکشند یا بچسبانند و روی دیگر آن نام غذا،نوع‏ حرکت،محل زندگی و دیگر ویژگی‏های‏ حیوان یا گیاه را بنویسند.از این کارت در آموزش مفاهیم ریاضی و دینی هم می‏توان‏ استفاده کرد که نمونه‏ای از آن در مجلهء رشد تکنولوژی شمارهء 6 سال 81 چاپ و معرفی‏ شد.

آیا وسایلی که طراحی کرده‏اید مورد استقبال‏ شرکت‏ها و صنایع آموزشی نیز قرار گرفته‏اند؟

بله،البته من طرح‏هایم را بیش‏تر برای‏ بررسی به شرکت صنایع آموزشی می‏فرستم که‏ آن‏ها از میان طرح‏های ارسالی من طرح‏های‏ نقالهء معلم(آموزگار)و ماکت چاه را انتخاب‏ و برای تولید و استفاده از آن‏ها از من خریداری‏ کردند.

تاکنون چند وسیله طراحی کرده‏اید و چند تا از آن‏ها را ساخته‏اید؟

تاکنون بیش از سی وسیلهء کمک آموزشی‏ طراحی کرده‏ام که بیش‏تر آن‏ها قابلیت ساخت‏ دارند.حدود 10 طرح را نیز ساخته‏ام و در تدریس از آن‏ها استفاده کرده‏ام.بیش‏تر این‏ طرح‏ها مربوط به آموزش ریاضی،علوم، دینی و قرآن هستند.

نقش معلمان راهنما را در بهبود کیفیت

کارت مشخصات جانوران

(به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش و رفع مشکلات کلاس‏های چندپایه‏ چگونه ارزیابی می‏کنید؟

معلمان راهنما پشتوانهء نیرومندی برای‏ آموزگاران و مدیر آموزگاران در انجام امور مدرسه و حل مشکلات آن هستند.

اوقات خود را چگونه می‏گذرانید؟

در شهر اغلب به خانواده کمک می‏کنم، به کشاورزی می‏پردازم و تحقیق و مطالعات‏ خود را پی می‏گیرم.گاهی هم به کتابخانه‏ می‏روم.اما در روستا بیش‏تر اوقات من صرف‏ امور زیر می‏شود:

تماشای تلویزیون،مطالعهء مجلات و روزنامه‏ها،نوشتن،انجام امور مربوط به‏ مدیریت مدرسه،پاسخ به نامه‏ها،ثبت‏ بخشنامه‏های اداری،مطالعهء کتاب‏های‏ درسی و گاه هم گردشی کوتاه در روستا یا مزارع.

از مسؤولین اداره،سازمان و وزارت‏خانه‏ چه انتظاراتی دارید؟

انتظار دارم،زمینه‏های دلگرمی را به وجود آورند و با تشویق معلمان پژوهشگر شرایط مناسب کار را برای آنان فراهم سازند و امکانات و مأموریت‏های پژوهشی در اختیار آن‏ها قرار دهند.

چه عواملی در موفقیت شما مؤثر بوده‏اند؟

گرچه خودم را معلم موفقی نمی‏دانم،ولی‏ همین مقدار پیشرفت را نیز مدیون زحمات پدر و مادر عزیزم،راهنمایان تحصیلی آقایان‏ محمدزاده و صالحی،و مسؤولان قبلی و فعلی اداره،مخصوصا آقایان سید جابر هاشمی و جعفری مقدم هستم و از همهء آنان‏ کمال تشکر و امتنان را دارم.

آیا آموزش‏های ارائه شده در مراکز تربیت معلم برای ادارهء کلاس‏های چندپایه‏ کافی است؟

خیر،کافی نیستند.ارائهء واحد درسی‏ مستقلی در مراکز تربیت معلم ضروری به نظر می‏رسد.برای استمرار این آموزش‏ها،ایجاد و برگزاری دوره‏های آموزشی ضمن خدمت به‏ صورت حضوری و غیر حضوری، کتاب‏خوانی،نمایش فیلم روش‏های تدریس‏ برتر،مفید است.


منبع:
گفت و گو: مدرسه ای که با تراکتور آن را شخم می زنند (3
صفحه - از 47 تا 49)

مجلات : مجلات با موضوعات گوناگون علوم انسانی » رشد معلم » بهمن 1382 - شماره 179 »

مصاحبه کننده

: کربلایی مقدم، علی اکبر                 - مصاحبه شونده: ولی زاده، علی رضا