آیین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی به مدت دو سال تمدید شد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه اجرایی ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی با اتفاق نظر وزیر آموزش و پرورش واعضای شورا به مدت دو سال دیگر تمدید شد.
 
مهدی نوید ادهم اظهار داشت: این تصمیم در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گرفته شده که بر اساس آن آیین نامه اجرایی ارزشیابی توصیفی برای دانش آموزان دوره ابتدایی تا پایه ششم تا پایان سال تحصیلی 95 – 96 لازم الاجرا بوده و تغییری در روند اجرای ارزشیابی توصیفی داده نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: تنها یک مورد اصلاح در این آیین نامه اعمال شد به این ترتیب که دانش آموزانی که در دوره ابتدایی در درس فارسی یا ریاضی نمره قابل قبول را کسب نمی کنند پرونده این افراد در شورای مدرسه با حضور معلم مربوطه بررسی خواهد شد.
 
در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده می شود.
 
ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود. این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.
 
در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.
 
کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش در ادامه اضافه کرد: در این شورا چگونگی جبران عقب افتادگی دانش آموز و اجازه ارتقا یا عدم ارتقا به پایه بالاتر بررسی می شود.
 
نوید ادهم هم چنین به دیگر موارد مورد بررسی در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دراین جلسه از برگزار کنندگان هفته تجلیل از مقام معلم با توجه به بیانات اثربخش مقام معظم رهبری در زمینه نگاه سرمایه ای به آموزش وپرورش تقدیر شد.
 
وی یاد آور شد : دراین جلسه هم چنین بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و تحقق صنعت تحول بنیادین آموزشی تاکید شد.

پر‌رنگ شدن آموزش تخصصی دروس در دوره ابتدایی

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران با اشاره به تغییرات شیوه آموزشی در مقطع ابتدایی اظهار کرد: دانش آموزان ابتدایی پایه پنجم و ششم گروه هدف این طرح هستند چرا که این دانش آموزان گروه گذر به مقطع متوسطه‌اند و ضرورت دارد شیوه آموزش به آنها تخصصی‌تر شود.
 
وی گفت: بر اساس این طرح دبیران متوسطه برای تدریس دروس علوم و ریاضی انتخاب می‌شوند و در واقع نگاه برای تدریس جنبه تخصصی پیدا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه البته این طرح در حال بررسی در شورای عالی آموزش است، تصریح کرد: دانش آموزان پنجم و ششم دبستان باید توانایی درک دروس اصلی علوم و ریاضی به صورت تخصصی را داشته باشند و در این طرح 2 معلم برای تدریس علوم پایه و تربیت بدنی این 2 پایه انتصاب می‌شوند.
 
وی گفت: هر چند این طرح به صورت آزمایشی در حال انجام است اما هنوز بررسی دقیق‌تر آن در دست کارشناسی است.

بازگشت قانون تجديدي و مردودي به دوره ابتدايي

مديرکل دوره ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون تجديدي و مردودي در دوره ابتدايي از امسال اجرايي مي شود.

صادق صادق پور  درباره تغييرات آموزشي  دانش آموزان دوره ابتدايي که در دو درس پارسي و رياضي،" عبارت نياز به تلاش بيشتر" در کارنامه آن ها درج شود تجديد شناخته مي شوند و بايد در شهريور امسال دوباره اين دو درس را امتحان دهند.

وي گفت: طبق مصوبه جديد شوراي عالي آموزش و پرورش در صورتي که دانش آموز در امتحان نوبت شهريور نيز نتواند نمرات توصيفي خيلي خوب، خوب و يا قابل قبول را کسب کند و نمره توصيفي نياز به تلاش بيشتر را دوباره دريافت کند مردود شناخته شده و بايد پايه تحصيلي را دوباره تکرار کند.

صادق پور افزود: پيش از اين همه دانش‌آموزان دوره ابتدايي با هر نمره توصيفي به پايه بالاتر راه پيدا مي کردند که افت تحصيلي آن‌ها را سبب مي شد.

وي تاکيد کرد: با اجراي اين قانون 50 هزار دانش آموز پايه اول دبستان امسال نياز به تکرار پايه دارند.

گذراندن دوره پيش دبستاني، اختياري است
مديرکل دوره ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره گذراندن دوره پيش دبستاني نيز گفت: گذراندن اين دوره براي ورود به دبستان کاملا اختياري است و هيچ مديري حق الزام اولياء براي ثبت نام در دوره پيش دبستاني براي ورود به دبستان را ندارد و با مديران متخلف برخورد خواهد شد.

صادق پور همچنين درباره شهريه مدارس هيئت امنايي گفت: اين شهريه براي کلاس هاي فوق برنامه و کاملا اختياري است، بنابراين پرداخت نيز در مدارس هيئت امنايي کاملا اختياري و الزام به آن غيرقانوني است.

ویژگی های دانش آموز در دوره ابتدایی

ویژگی های دانش آموز در دوره ابتدایی

دانش آموز دوره ابتدایی دوره ای است که به لحاظ  عاطفی جسمانی روانی دانش آموزان در مرحله رشد قرار دارند .لازم است معلم  و والدین با شناخت ویژگی های مختلف دانش آموزان در این دوره سنی در صدد رفع هرچه بهتر نیازهای مختلف آن ها باشند.

ادامه نوشته