مقایسه انواع رویکرد های آموزشی در دوره ابتدایی
رويكرد اكتشافي :
مزاياي اين رويكرد به قرار زير است :
à مسلم است كه اگر دانش آموزان به صورت فيزيكي با مسائل درگير شوند بيشتر يادمي گيرند. اين روش بر كارگيري جدي مواد و وسايل به وسيله دانش آموزان تاكيد دارد .
à معلمان دانش آموزان پايه هاي پايين از مدتها پيش اين روش را به صورت موفقيت آميزي مورد استفاده قرار داده اند . ايده هايي همچون ميز ،ظرف آب، ظرف ماسه و ميز فعاليتها كه روي آن ابزارها و وسايل علمي از قبيل ذره بين، انواع دانه و آهن ربا چيده شده براي همه معلمان به خوبي شناخته شده است و در بيشتر مدارس به چشم مي خورد .
à معلمان به كارگيري رويكرد اكتشافي راحت ترند و احساس بهتري دارند زيرا اين رويكرد علاقه بچه ها را تحريك مي كند و فرصتي فراهم مي آورد كه معلم فعاليتهاي بعدي را برنامه ريزي كند . (شايد از طريق به كارگيري روش هاي ديگر ).
معايب اين رويكرد به قرار زير است :
مشكل اصلي رويكرد اكتشافي اين است كه معلم نمي تواند از دانش آموزان انتظار داشته باشد كه دست آوردهاي علمي مهم زمانه را خودشان دوباره كشف كنند . به علاوه در اين روش دانسته هاي قبلي دانش آموزان ناديده گرفته مي شود . اگر معلم نتواند موقعيتي به وجود بياورد كه دانش آموزان آنچه را كه از قبل مي دانند فهرست كنند ممكن است امكانات فراهم آمده، چالشي براي دانش آموزان به وجود نياورد و فقط تكرار مجدد آن چيزهايي باشد كه تا كنون دانسته و فهميده اند. امكان دارد اين امر، سبب شكست معلم در جلب توجه و تمركز دانش آموزان به موضوع مورد نظر در آزمايش هايي كه انجام مي دهند و به تفكر وادار كردن آنها درباره آن شود .
*********
رويكرد انتقالي :
مزاياي اين رويكرد به قرار زير است :
¬ از طريق اين رويكرد اطلاعات به آساني و به طور موثر منتقل مي گردد . در بسياري موارد لازم است معلم يك رشته ايده ها و اطلاعات را به صورت خلاصه بيان كند يا بعضي از مراحل را براي تمام گروه ها به تصوير در آورد . در نتيجه در روش انتقالي، اين امر با عده زيادي از دانش اموزان به سرعت انجام پذير است .
¬ معلمان با اين روش آشنايي دارند و دانش آموزان در هر مرحله اي از فرايند آموزش و يادگيري پذيراي آن هستند .
¬ در بعضي موارد مانند،گذراندن دوره مراقبت و ايمني اين روش تنها شيوه بي خطرآموزش مطالب به دانش آموزان است (براي مثال :هنگام آموزش خطرات ناشي از مواد شيميايي ).
معايب اين رويكرد به قرار زير است :
اشكال مهم آموزش انتقالي اين است كه معلم همانند رويكرد اكتشافي به درستي نمي داند دانش آموزان چه چيز را فراگرفته اند و براي دانش آموزان در زمان توجه به گفته هاي معلم فرصت كمتري پيش مي آيد كه به فهم عميق مطالب بپردازند . در نتيجه مشكل است بدانيم دانش آموزان از آنچه كه معلم در حال توضيح دادن يا نشان دادن آن است، چه دركي دارند . تنها هنگامي كه رويكرد انتقالي همراه با ديگر فنون تدريس به كار گرفته شود معلم مي تواند درباره چگونگي فهم دانش آموزان از مطالب اطلاع حاصل كند (يعني تنها با به كارگيري روش انتقالي معلم نمي تواند در اين باره اطلاعاتي به دست آورد ).
*********
رويكرد فرايندي :
مزاياي اين روش به قرار زير است :
{ دانش آموزان فعالانه در يادگيري شركت دارند .
{ زماني كه توجه به پرورش مهارت هاي خاص معطوف باشد و متن اهميت كمتري داشته باشد,توالي يادگيري آسان تر سازماندهي مي گردد.
{ معلمان با اين روش آشنا هستند,زيرا بسياري از برنامه هاي درسي,موادآموزشي ومنابع بر پايه اين رويکرد سازمان دهي شده اند.
معايب اين رويكرد به قرار زير است :
اشكال اصلي رويكرد فرايندي , محدود بودن مقدار توجه آن به محتوي علمي است .اگر به ايجاد تعادل بين محتوا و روش توجه كافي نشود ممكن است حيطه هاي با ارزشي از يادگيري ناديده گرفته شود. همچنين ايجاد تعادل بين حيطه هاي يادگيري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد (مانند زندگي و فرايندهاي زيستي , موارد و كاربرد آن ها . )
*********
رويكرد تعاملي :
مزايای اين روش به قرار زير است:
ª انگيزه دانش آموزان در هنگام انجام دادن تحقيقات کاملا تحريک می شود زيرا در حال پاسخ گويي به سوالاتی هستند که شخصا به آن علاقه مندند و در بعضی موارد ، اين آزمايش ها با زندگی آنان مرتبط است
ª ممکن است دانش آموزان سوالاتی را عنوان کنند که معلم انتظار مطرح شدن آن ها را نداشته باشد (شايد بسيارپيچيده تراز آن که معلم تصور می کرده است که دانش آموزان ظرفيت فکر کردن درباره آن را داشته باشند يا برعکس.) از اين رو ، آموزش تا بيشترين حد به نيازهای آموزشی واقعی دانش آموزان نزديک می شود
ª در بسياری موارد دانش آموزان به اندازه ای انگيزه دارند که منابع مورد نياز برای انجام تحقيقات را اغلب در بين افراد خانواده پيدا می کنند و آنها را از منابع خانگی می آورند. اين امر فشارهای سازمانی و تشکيلاتی را بر معلم کاهش می دهد و دانش آموزان را در مقابل يادگيری خود مسئول تر می سازد.
ª تجربيات يادگيری وسيع تر و عميق تر می شود . زيرا وقتی هر يک از دانش آموزان سوالات علمی متفاوتی درباره موضوع بپرسند ، اغلب تحقيقات بيشتری در پی سوالات انجام می شود . در نتيجه وقتی که دانش آموزان به اندازه گيری و تحليل يافته ها و ثبت و نمايش آن ها می پردازند ، آموزش حالت تلفيقی بيشتری پيدا می کند
معايب اين رويكرد به قرار زير است :
اشکال روش تعاملی ، مشکل بودن ترويج آن در مدارس و کلاس های سنتی است . زيرا عرف بر اين است که محتوای علم مهم و سر درگم نباشدو فقط يک جواب وجود داشته باشد. در نتيجه ، پذيرفتن نطريات دانش آموزان و برابر دانستن آن با نظريات معلم ، برای معلمان ثقيل است . همچنين معلمانی که اين روش را به کار می برند ، مانند کسانی هستند که بيش از يک نوع تحقيق علمی را همزمان انجام می دهند. اگر دانش آموزان تشويق شوند که سوالات علمی بپرسند و آزمايش هايي را برای پاسخ دادن به آنها ترتيب دهند، معلم به يک مهارت مديريتی بسيار سطح بالا نياز خواهد داشت . ازاين رو ، معلمی که تازه به اين عرصه وارد می شود ، بهتر است برای شروع فقط يک يا دو سوال برای پاسخ دادن انتخاب کند و اين کار را ، تا زمانی که به تدريج برای استفاده از اين روش احساس راحتی کند ، ادامه دهد .
مشکل ديگری که در اين روش وجود دارد ، اين است که دانش آموزان عادت به پرسيدن سوالات علمی ندارند و معلم بايد به طور جدی از همان سال های اول تحصيل ، روی اين مهارت کار کند . هر چه دانش آموزان جوان تر باشند، پرسيدن سوالات علمی قابل تحقيق باشد ، برای آنها سخت تر است .
http://eb2ray.blogfa.com
دراین وبلاگ مطالب مربوط به آمورش وامور پرورشی در دوره ی ابتدایی مخصوصآ کلاسهای چند پایه و از پیش دبستان تا ششم ابتدایی پرداخته می شود.