اختلالات یادگیری در کودکان؛ نشانه‌ها و ضرورت شناخت
مدیر آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران طی هشداری جدی از خانواده ها خواست نسبت به علائم اختلالات یادگیری در فرزندان خود هوشیار باشند .

محسن غفوریان در گفتگو با مهر گفت: در کلاس های درس تفاوت هایی میان سرعت یادگیری ، پیشرفت تحصیلی و سقف یادگیری دانش آموزان دیده می شود .

کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی افزود : تکرار پایه ، وابستگی بیش از حد به معلم و والدین درهنگام  انجام تکالیف ،اعتماد به نفس پایین ، ناهماهنگی های حرکتی ، اختلالات یادگیری در افرادی که نقایص حسی و ذهنی  ندارند، ازدیگر مواردی است که میان این گونه  دانش آموزان خودنمایی می کند .

متخصص تعلیم و تربیت  ادامه داد : توجه به چند نکته بسیار ظریف می تواند والدین و معلمان را درشناسایی این اختلالات کمک کند .

وی در بیان این علائم گفت : تعدادی از دانش آموزان دچار ناتوانی در خواندن هستند . درهنگام خواندن حروفی را حذف و اضافه می کنند. در جانشینی صداها و کلمات و درک مطلب مشکل دارند .

غفوریان تصریح کرد : ناتوانی در درک معانی کلمات ، ازذهن رفتن جواب پرسش ها ، ناتوانی در قدرت تجزیه و تحلیل متون از دیگر علائم اختلالات یادگیری به شمارمی رود .

مدیر آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران افزود : این نوع افراد در بعضی از موارد به واسطه این که نمی توانند صداها را خوب درک کنند با حدس زدن  کلمه را می خوانند و به همین دلیل گاه "ر" را "ز" و بر عکس ، تلفظ می کنند .

کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان ساخت: معکوس و وارونه نویسی، از چپ به راست نوشتن به جای ازراست به چپ، جابه جایی در نوشتن حروف مثل  " درو " را دور" نوشتن و نگذاشتن نقطه از دیگرعلائم این اختلالات هستند .

وی افزود : ناتوانی در رو نویسی و رعایت قوانین دستوری و نگارشی ، کج و پراکنده نوشتن - خارج شدن از خط راست - می تواند نشانه اختلالات یادگیری باشد .

غفوریان تاکید کرد : والدین باید مشکلات حفظ ودرک ریاضی و مسائل مربوط به  آن ، ناتوانی در شمارش ، تجزیه و تحلیل مسائل توصیفی ، نداشتن درک درست از ارزش مکانی اعداد را در فرزندان خود جدی بگیرند .

http://salamatnews.com