انواع اختلالات ديكته نويسي و راههاي درمان :

رديف

نوع اختلال

مثال

راهكارهاي درماني

1

نارسانويسي

رستم و سراب به جاي

رستم و سهراب

- وضعيت نشستن كودك و رعايت فاصله صحيح باشد .

- نحوه ي قلم بدست گرفتن صحيح باشد .

- مهارتهاي دست ورزي مانند : خميربازي ، مچاله كردن كاغذ ، پيچ و مهره ، قفل و كليد ، قيچي كردن ، خط خطي كردن

- بازي نقطه چين ، داخل خطوط موازي نوشتن يا خط كشيدن

2

وارونه نويسي

        به جاي بابا

       به جاي ديد

- تن آگاهي ، اعضاي بدن خود را نام ببرد .

- بازي با آدمك يا عروسكي كه اعضاي بدنش جدا و وصل مي شود

- روبروي مربي مي ايستد و هر عضوي را مربي حركت داد او همان عضو را حركت دهد .

- بازيهاي نقطه چين

3

قرينه نويسي

        به جاي بابا

       به جاي رفت

4

حافظه ديداري

منزور به جاي منظور

هيله به جاي حيله

 سبر به جاي صبر

- تصوير خواني (دو تصوير ساده ، سه تصوير ساده  ،
تصوير تركيبي) تصويرها را به مدت چند لحظه نشان داده سپس مخفي مي كنيم و از آن تصوير سوال مي كنيم .

- وسايل روي ميز را نگاه كن چشمها را ببند ، جاي چند وسيله عوض كنيم . چشمها را باز كن و بگو چه چيزهايي جابجا شده است .

- بازي جورچين

- بازي با كارت كلمات مانند تصويرخواني .

 

 

 

رديف

نوع اختلال

مثال

راهكارهاي درماني

ج

ح-ج-چ-خ-ع-غ-ي-ص-

دانش

سازش – رانش – دانش – كوشش – درويش

 

5

تميز ديداري

دوز به جاي زود

جانه به جاي خانه

بتر به جاي تبر

زور به جاي روز

-   نمونه حرف يا كلمه سمت راست را در سمت چپ بيابيد .

 

 

-          از بين حروف زير حرف (و) را پيدا كن .

 

- در نقاشي يا تصويريهايي كه يك يا چند  تصوير در آن پنهان شده است تصور مورد نظر را پيدا كند .

-   كارتهايي كه واژه ها يا كلمات بصورت سايه روشن و يا ناقص

نوشته شده را بازشناسي كند .

- تكميل شكل يا نقاشي و بازيهاي نقطه چين

6

حساسيت شنيداري

مسباك به جاي مسواك

رفتن به جاي رفتند

دمبال به جاي دنبال

جا انداختن كلمات يا جملات

 

- گفتن املا از سوي معلم بصورت تن آهسته و آرام و با يكبار گفتن بصورت جمله ادا كند .

- نوار با صداهاي مختلف گوش كند و بگويد چه صداهايي مي شنود .

-   با شنيدن صداي قوطي ها حدس بزند درون آن چيست ؟

- بازي در گوشي گفتن كه از نظر اول شروع و ادامه يابد .

- بازي تلفن نخي

- در واقع بايد گوش ( شنيداري ) بچه ها را فعال كنيم .

7

بي دقتي

ننهفته به جاي نهفته

كندم به جاي گندم

عسبل به جاي عسل 

- تمرينهاي تقويت ديداري براي پرورش دقت نيز مفيد است .

- تصويرهاي مشابه اختلافهاي جزيي را پيدا كنند .

- كارت كلماتي كه نقطه يادندانه يا حرف اضافي دارند تا آن را بيابند .  

 

رديف

نوع اختلال

مثال

راهكارهاي درماني

8

مشكلات آموزشي

كتابه من به جاي كتاب من

كبرا به جاي كبري

شوده به جاي شده

- معلم آموزش مربوط به هر قسمت را درست انجام و تمرين و تكرار لازم بنمايد .

- در هر درس كلمات ( كليد واژه ها ) مهم را روي مقوا نوشته و

 در كلاس بچسباند تا در معرض ديد هميشگي باشد .

- در زمان گفتن املا ( آموزشي ) هر نكته فني املا مربوط به هر دانش آموز را گوشزد نموده تا از غلط نويسي آن جلوگيري شود .

- ميتوان در زنگ آموزشي املا يكبار متن املا را روي تخته
نوشته تا همه ببينند سپس پاك كرده و املا گفته شود .

 

توصيه هايي در مورد زير نويسي هاي معلم در ديكته ها :

زير نويس نامناسب ( نااميد كننده )

زيرنويس مناسب ( اميداوار كننده )

- باز هم 4 غلط نوشتي

-         بيشتر دقت كن

-         خيلي بد خط است . خط بهتر بنويس

-         بيشتر سعي كن

-         از هر غلط 5 بار بنويس

-         آفرين ، 36 كلمه درست نوشتي

-  بيا با بازی هايي دقتمان را زيادتر كنيم

-  باز هم مي تواني با خط بهتر بنويسي

-  به خاطر پيشرفتهايت اين گل را از من بپذير

- با نگاه كردن داخل كارت بنويس و با يكبار
نگاه كردن يكبار ديگر بنويس حتما موفق
مي شوي .