انواع اختلالات یادگیری ديكته نويسي و راههاي درمان :
انواع اختلالات ديكته نويسي و راههاي درمان :
|
رديف |
نوع اختلال |
مثال |
راهكارهاي درماني |
|
1 |
نارسانويسي |
رستم و سراب به جاي رستم و سهراب |
- وضعيت نشستن كودك و رعايت فاصله صحيح باشد . - نحوه ي قلم بدست گرفتن صحيح باشد . - مهارتهاي دست ورزي مانند : خميربازي ، مچاله كردن كاغذ ، پيچ و مهره ، قفل و كليد ، قيچي كردن ، خط خطي كردن - بازي نقطه چين ، داخل خطوط موازي نوشتن يا خط كشيدن |
|
2 |
وارونه نويسي |
به جاي بابا به جاي ديد |
- تن آگاهي ، اعضاي بدن خود را نام ببرد . - بازي با آدمك يا عروسكي كه اعضاي بدنش جدا و وصل مي شود - روبروي مربي مي ايستد و هر عضوي را مربي حركت داد او همان عضو را حركت دهد . - بازيهاي نقطه چين |
|
3 |
قرينه نويسي |
به جاي بابا به جاي رفت | |
|
4 |
حافظه ديداري |
منزور به جاي منظور هيله به جاي حيله سبر به جاي صبر |
- تصوير خواني (دو تصوير ساده ، سه تصوير ساده ، - وسايل روي ميز را نگاه كن چشمها را ببند ، جاي چند وسيله عوض كنيم . چشمها را باز كن و بگو چه چيزهايي جابجا شده است . - بازي جورچين - بازي با كارت كلمات مانند تصويرخواني . |
|
رديف |
نوع اختلال |
مثال |
راهكارهاي درماني | |||||
|
|
تميز ديداري |
دوز به جاي زود جانه به جاي خانه بتر به جاي تبر زور به جاي روز |
- نمونه حرف يا كلمه سمت راست را در سمت چپ بيابيد .
- از بين حروف زير حرف (و) را پيدا كن .
- در نقاشي يا تصويريهايي كه يك يا چند تصوير در آن پنهان شده است تصور مورد نظر را پيدا كند . - كارتهايي كه واژه ها يا كلمات بصورت سايه روشن و يا ناقص نوشته شده را بازشناسي كند . - تكميل شكل يا نقاشي و بازيهاي نقطه چين | |||||
|
6 |
حساسيت شنيداري |
مسباك به جاي مسواك رفتن به جاي رفتند دمبال به جاي دنبال جا انداختن كلمات يا جملات
|
- گفتن املا از سوي معلم بصورت تن آهسته و آرام و با يكبار گفتن بصورت جمله ادا كند . - نوار با صداهاي مختلف گوش كند و بگويد چه صداهايي مي شنود . - با شنيدن صداي قوطي ها حدس بزند درون آن چيست ؟ - بازي در گوشي گفتن كه از نظر اول شروع و ادامه يابد . - بازي تلفن نخي - در واقع بايد گوش ( شنيداري ) بچه ها را فعال كنيم . | |||||
|
7 |
بي دقتي |
ننهفته به جاي نهفته كندم به جاي گندم عسبل به جاي عسل |
- تمرينهاي تقويت ديداري براي پرورش دقت نيز مفيد است . - تصويرهاي مشابه اختلافهاي جزيي را پيدا كنند . - كارت كلماتي كه نقطه يادندانه يا حرف اضافي دارند تا آن را بيابند . |
|
رديف |
نوع اختلال |
مثال |
راهكارهاي درماني |
|
8 |
مشكلات آموزشي |
كتابه من به جاي كتاب من كبرا به جاي كبري شوده به جاي شده |
- معلم آموزش مربوط به هر قسمت را درست انجام و تمرين و تكرار لازم بنمايد . - در هر درس كلمات ( كليد واژه ها ) مهم را روي مقوا نوشته و در كلاس بچسباند تا در معرض ديد هميشگي باشد . - در زمان گفتن املا ( آموزشي ) هر نكته فني املا مربوط به هر دانش آموز را گوشزد نموده تا از غلط نويسي آن جلوگيري شود . - ميتوان در زنگ آموزشي املا يكبار متن املا را روي تخته |
توصيه هايي در مورد زير نويسي هاي معلم در ديكته ها :
|
زير نويس نامناسب ( نااميد كننده ) |
زيرنويس مناسب ( اميداوار كننده ) |
|
- باز هم 4 غلط نوشتي - بيشتر دقت كن - خيلي بد خط است . خط بهتر بنويس - بيشتر سعي كن - از هر غلط 5 بار بنويس |
- آفرين ، 36 كلمه درست نوشتي - بيا با بازی هايي دقتمان را زيادتر كنيم - باز هم مي تواني با خط بهتر بنويسي - به خاطر پيشرفتهايت اين گل را از من بپذير - با نگاه كردن داخل كارت بنويس و با يكبار |
دراین وبلاگ مطالب مربوط به آمورش وامور پرورشی در دوره ی ابتدایی مخصوصآ کلاسهای چند پایه و از پیش دبستان تا ششم ابتدایی پرداخته می شود.