اختلال يادگيري چيست وانواع آن كدام است؟

اختلال يادگيري چيست وانواع آن كدام است؟
ناتواني هاي ويژه يادگيري به معناي اختلال در يك يا چند فرايند روانشناختي پايه است كه به كاربرد زبان بياني و نوشتاري مربوط مي شود و مي تواند به شكل عدم توانايي كامل در شنيدن ، فكر كردن ، صحبت كردن ،خواندن، نوشتن، هجي كردن و يا محاسبات رياضي آشكار شود . اين دانش آموزان به لحاظ هوشي معمولي هستند يا حتي از هوش بالايي برخوردارند ،هيچ مشكل جسمي از لحاظ بينايي،شنوايي و حركتي ندارند،اختلال رفتاري و محروميت هاي فرهنگي –اقتصادي و محيطي هم ندارند ، تلاش هم مي كنند، اما در يك يا چند درس داراي مشكلات جدي يادگيري مي باشند. ميزان شيوع آن بين1 تا 30 درصد و نسبت دختران به پسران 1به 4 گزارش شده است.
انواع اختلالات يادگيري

ناتواني در خواندن نارسا خواني چيست و نارسا خوان كيست؟
نارسا خواني اشكالات و اختلالاتي است كه در خواندن يك فرد وجود دارد و
نارسا خوان به كسي اطلاق مي شود كه با هوش متوسط يا بالاتر دشواري هايي در يادگيري خواندن پيدا مي كند و قادر به خواندن از راه روش هاي معمول كلاسي نمي باشد. گاهي دانش آموزان در هنگام خواندن ، مشكلاتي مانند موارد زير را نشان مي دهد:
- صداي حروف را فراموش مي كند.
- كلمه ي ابتداي جمله را كه خوانده است فراموش مي كند.
- بخش اول كلمه اي كه خوانده است فراموش مي كند. مثلا كلمه ي لانه را مي خواند ، زماني كه مي خواهد بخش اول آن را دوباره تكرار كند ، آن را فراموش كرده است.
- صداي اول هر كلمه را بخش مي كند. مثلا در كلمه ي ( تابستان ) در بخش هاي ( تا ) ( ﺑﺴ ) ( تان ) صداي اول هر بخش را به ياد نمي آورد
- مفهوم مطالبي را كه خواده است فراموش مي كند.
علت: - وجود مشكلاتي در حافظه و توالي شنيداري - پايين بودن دقت ، توجه و تمركز
راهبردهاي درماني جهت رفع مشكل:
1-اگر كودك صداي حروف را فراموش مي كند ، نياز به تمرين و تكرار بيشتر و متنوع تري دارد. جهت رفع اين مشكل بايستي حروفي را كه كودك در آن دچار مشكل است را به صورت زير با وي تكرار نماييد. صامت + مصوت مصوت و صامت = اَب اِب آب اُ ب اوب ايب
در اين نمونه تمرينات حروف مورد نظر بايستي با رنگ قرمز نوشته شود و در دفعات همراه با نشان دادن كارت كلمه براي وي تكرار گردد. اين تمرين آن قدر گسترش يابد بطوريكه كودك بتواند كلمات متفاوتي را كه دارا ي حروف مورد نظر هستند را بدون اشكال بخواند.
2-اگر كودك كلمه ي ابتداي جمله را فراموش مي كند ، همان كلمه را به عنوان كليد براي ساخت جملات جديد مي توان استفاده نمود. 3-مربي كلمه اي را مي گويد ، از كودك مي خواهد با اضافه كردن كلمه اي ديگر آن را تكميل كند . اين تمرين به صورت زنجيره وار بين كودك و مربي ادامه پيدا مي كند. 4-دانش آموزان در كلاس با صداي بلند شعر خواني يا عبادت خواني كنند. 5-در صورتيكه كودك در بخاطر آوردن بخش اول كلمه يا صداي اول هر بخش دچار مشكل است مي توان تمرينات زير را در نظر گرفت: - به چند وسيله ضربه بزنيد و از كودك بخواهيد صداي ضربه ها را به خاطر بسپارد . سپس چشمان خود را ببندد . به ترتيب ضربه به وسايل وارد كنيد و از او بخواهيد بگويد اولين ضربه به كدام وسيله وارد شد. - از كودك بخواهيد چشمان خود را ببندد . با كوبيدن دو دست به هم ، كوبيدن پاها به زمين و وارد كردن ضربه به ميز بخواهيد به ترتيب صداها را نام ببرد . - مربي داستاني تعريف نمايد ، سپس دانش آموز از بين تصاوير موجود مربوط به داستان ، تصاوير را به صورت منطقي مرتب كند. - مربي خصوصيات يك شيء يا يكي از افراد كلاس را بيان كتد ، دانش آموز نام آن شيء يا فرد را بگويد. - جمله ي نا تمام را كامل كند. - تقويت حافظه و حساسيت شنيداري ، بخش كردن كلمات و تمرين و تكرار ، ابتدا به صورت شنيداري و گفتاري ، سپس به صورت شنيداري – گفتاري و نوشتاري ادامه يابد. 6- اگر كودك در مورد مفهوم كلمه يا جمله دچار مشكل است مي توانيد ، معاني يك كلمه يا مفاهيم يك جمله را در كلاس به بحث بگذاريد و يا از وي بخواهيد زماني كه متني را مي خواند ، پس از هر جمله مفهومي را كه از آن برداشت نموده بيان كند. خواندن كتاب داستان توسط دانش آموز و سپس تعريف آن به زبان ساده براي دانش آموزان ديگر كمك مؤثري خواهد بود. بطور كلي براي بالا بردن دقت و حساسيت شنيداري كودك مي تواند در حاليكه متن را مي خواند صداي خود را ضبط نموده و سپس با پخش صداي خود جملات كتاب را خط ببرد. در اين روش با بسياري از اشكالات خواندن خود آشنا شده و انگيزه بيشتري براي رفع آن پيدا خواهد نمود. در صورت امكان از والدين كودك بخواهيد براي وي از كتاب هاي تصويري ساده و cd آموزشي خواندن مربوط به پايه مربوطه را تهيه نمايند. اين cd ها به صورت نرم افزار و vcd در بازار موجود مي باشد . با استفاده از اين نرم افزارها كودك مي تواند بارها با شنيدن متن درس بسياري از مشكلات آموزشي خود را مرتفع سازد.
گاهي دانش آموز در هنگان خواندن مشكلاتي مانند موارد زير را نشان مي دهد : 1- اشكال در تشخيص ديداري حروفي كه ظاهري مشابه دارند مثل : ط ظ - ك گ - ص ض -ب پ و ...
2- اشكال در تشخيص ديداري كلماتي كه ظاهري مشابه دارند مثل : ظاهر را مي خواند طاهر جانم را ميخواند خانم
3- افزودن برخي صداها به كلمه.
4- حذف بخشي از كلمه در جمله . مثلا در جمله، علي به مدرسه رفت ( مدرسه را جا مي اندازد)
5- حذف بخشي از كلمه . مثلا : كلمه (بيابان ) را مي خواند ( بيان )
6- درست نديدن كلمه مثلا : ( موش و مار) را مي خواند( مور و ماش )
7- تغيير افعال در جمله به ميل خويش . مثلا : ( خورد ) به جاي ( خريد ) . ( رسيديم ) به جاي (رسيدم )
8- حدس زدن يك كلمه به كمك كلمات قبل و بعد بدون خواندن آن ( جملات را حفظ مي كند)
9- خواند طوطي وار بدون توانايي تشخيص حروف آن ( شكل كل كلمه را حفظ مي كند.)
10- نديدن مستقل كلمات و خواندن ادغامي بخش هاي كلمات مجزا.
11- اضافه كردن پسوند نادرست به كلمه . مثال : دوستِ تازه را مي خواند دوست تازه اي مطمئن باش كه ديگر را مي خواند مطمئن باش كه ديگران
12- تغيير توالي حروف . مثال: صبح را مي خواند صحب
13- معكوس كردن كلمه . مثال: زود را مي خواند دوز - روز را مي خواند زور
14- دو تايي ديدن كلمه . ( مسئله فيزيولوزيكي است)
15- مكث و توقف زياد بين كلمات .
16- تكرار برخي كلمات . مثال: حسن مهربان مهربان مهربان بود.
17- خواندن با سرعت تند و بي دقت .( مهارت ها و راهبردها را ياد ندارد.)
18- كم كردن كلمات يك سطر.( ضعف ادراكي- حركتي، پايين بودن دقت و توجه ) 19- گم كردن سطرها.
علت : - وجود ضعف و مشكل در ادراك ، تميز ، حافظه و توالي ديداري - پايين بودن دقت و توجه و تمركز
راهبردهاي درماني جهت رفع مشكل :
1-با توجه به دستور ارائه شده با رنگ هاي مختلف حروفي را كه داراي يك نقطه ، دو نقطه ، سه نقطه هستند يا تمام نقاط آن در بالا يا پايين است را رنگ آميزي نمايد و يا از جداولي مانند نمونه استفاده نمود .
فرزندم! تك تك حروف الفبا را به خاطر بياور، حالا به سؤالات زير پاسخ بده!
- كدام حروف نقطه ندارند؟ اين حروف را بنويس!
- كدام حروف فقط يك نقطه دارند؟ اين حروف را بنويس!
- كدام حروف دو نقطه دارند؟ اين حروف را بنويس!
- كدام حروف سه نقطه اي هستند؟ اين حروف را بنويس!
-نقطه كدام حروف دربالاي آن قرار دارد؟
-نقطه كدام حروف در پايين آن قرار دارد؟
2-دو تصوير كه ظاهرا با هم مشابه هستند اما اندك تفاوت هايي دارند را به كودك نشان داده و از وي بخواهيد راجع به تفاوت هاي بين دو تصوير را توضيح دهد. 3-حروف مختلفي را به كودك نشان داده و از وي بخواهيد تفاوت بين دو گروه حروف را بيان كند .
4- حروف مختلفي را به كودك نشان داده و از وي بخواهيد تشابه بين اين حروف را در هر رديف پيدا كند!
رديف اول: ت ث ز ش ض ظ غ ف ق ن رديف دوم: ا ح د ر س ص ط ع ك گ ل م ه ي
رديف سوم : ب پ ج چ
رديف چهارم: ب ز ظ ض ف ن غ
رديف پنجم: ش چ
5-حروف مختلفي را به كودك نشان داده و از وي بخواهيد تشابه بين اين كلمات را در هر رديف پيدا كند! سرد گرم سپس باد باز راز كمك كبك گرگ كلك كبك لال
6-تصويري را به مدت يك دقيقه به كودك نشان دهيد ، تصوير را پنهان نموده و از وي در مورد جزئيات تصوير سؤالاتي مطرح نماييد.
7-از كودك بخواهيد نقاشي كند ، نقاشي خود را به پازل تبديل نموده و با چيدن قطعات در كنار هم نقاشي خود را باز سازي نمايد.
8-تعدادي كارت كلمه روي ميز در معرض ديد كودك قرار دهيد ، از وي بخواهيد كلمات را بخواند و سپس چشمان خود را ببندد. يك كارت را پنهان كنيد . وي بايد حدس بزند چه كارتي پنهان شده است . مي توانيد جاي كارت ها را با هم عوض كنيد و از دانش آموز در مورد تفاوت ايجاد شده توضيح بخواهيد.
9-پنج كارت را پشت سر هم به كودك نشان دهيد . كودك تك تك كلمات كارت ها را بخواند . كارت ها را پنهان كنيد . كودك بايستي بتواند به ترتيب كلماتي را كه خوانده است تكرار نمايد و در مراحل پيشرفته تر بنويسد .( در صورتيكه حافظه كودك براي به خاطر سپاري پنج كارت به حد كافي تقويت نشده باشد مي توان تمرين را از دو كارت شروع نموده و به مرور زمان گسترش داد .)
10-در هنگام نوشتن تكليف از دانش آموز بخواهيد كل جمله را بخواند ، به خاطر بسپارد ، كتاب را بسته و سپس جمله ي كامل را در دفتر بنويسد . در مرحله ي بعد نوشته ي خود را با كتاب تطبيق داده و اشكالات خودرا بر طرف سازد .
11-از كودك بخواهيد با دستور شما حروفي را كه داراي صداهاي خاص مانند ( ط – ظ ) ( ﻋ - ﻏ ) (ﺻ - ﺿ ) و ... هستند را از درس پيدا نموده و در جدول بنويسيد . 12-اگر دانش آموزي ضعف ادراكي – حركتي دارد و كلمات يك خط را گم مي كند مي توانيد از خانواده ي وي بخواهيد با كودكشان بازي هايي مثل يك قل و دو قل انجام دهند يا رينگ داخلي دوچرخه را با يك تكه چوب به جلو حركت دهد .بازي دارت و بسكت هم مي تواند براي رفع اين مشكل كمك قابل توجهي نمايد .
13- اگر كودك سطر ها را گم كند در مهارت تعقيب چشمي دچار اشكال است . براي رفع اين مشكل مي توانيد از كودك بخواهيد به نوك مدادي كه شما روبه روي او گرفته ايد نگاه كند ، مداد را به آهستگي به سمت چپ و راست ببريد و سعي كنيد او با چشمانش مداد را دنبال نمايد . فضاي كلاس را كمي تاريك كنيد ، نور چراغ قوه را بر روي ديوار ، زمين و سقف بيندازيد و از كودك بخواهيد بدون تكان دادن سر و فقط با حركت چشمانش نور را دنبال نمايد .
14-اگر كودك اشكال توقف ، مكث و تكرار كلمات دارد ، ابتدا از cd آموزشي خواندن دروس استفاده نموده ، پس از چندين مرتبه شنيدن ، خط بردن مطلب كتاب ، از وي مي خواهيم متن را باز خواني نمايد . در اين صورت به مشكلات خواندن واقف شده و انگيزه ي بيشتري براي رفع آن نشان خواهد داد . 15- از تمرينات مداد- كاغذي استفاده نموده بدين صورت كه خطوط نامنظم بر روي برگه كشيده و از كودك بخواهيد با يك مداد رنگي روي خطوط را پر رنگ كند و يا خطوط نقطه چين را پررنگ نمايد.
16-خواندن مكرر. (تمرين و تكرار در خواندن بسيار مؤثر است)
17- استفاده از كتاب هاي پيش بيني پذير: كتاب هايي هستند كه داستان هاي آن قصه هاي مرسوم در فرهنگ مردمي است كه به صورت آهنگين براي كودك خوانده مي شود و كودك مي تواند طرز بيان و جمله بندي آهنگين آن را به خاطر سپرده و با گوينده همراه شود.مانند داستان شنل قرمزي يا بز زنگوله پا كه اين شيوه روش بسيار مناسبي براي درگير كردن فعالانه كودكان در حين روان خواني است.
گاهي دانش آموز در هنگام خواندن مشكلاتي مانند موارد زير را نشان مي دهد: 1- حروف را درست تلفظ نمي كند. مثال: شمبه به جاي شنبه - مباظبت به جاي مواظبت - رانه به جاي لانه 2-حذف برخي از صداها مثال: بد به جاي بعد دارن به جاي دارند 3- جايگزيني يك صدا به جاي صداي ديگر ششته به جاي شسته ديفال به جاي ديوار 4- جا به جايي برخي از صداها با يكديگر مثال: ترهان به جاي تهران عسك به جاي عكس قلف به جاي قفل 5- عدم توقف و مكث در پايان جمله 6- اشكال در تركيب صدا و ساختن كلمه ( در بخش كردن و صداكشي و سپس تركيب صداها و مصوت ها و ساخت كلمه مشكل دارد .) 7- خواندن به صورت زير لبي و بسيار آهسته 8- تكرار يك حرف يا يك بخش از كلمه مَدددرسه ، ﺷ ﺷ ﺷ شير ، ِﻣ ِﻣ ِﻣ مِداد
علت:
1-در صورتيكه كودك در تلفظ مشكل دارد ، بايستي از گفتار درمان كمك گرفت . 2-گاهي مشكلات تلفظي در كودك ممكن است به علت شنيدن نا درست كلمات باشيد . به فرض والدين در منزل ، كلمه ي ديوار را ديفال تلفظ مي كرده اند و اين مسئله باعث آموزش نادرست شده است . 3-پايين بودن دقت و حساسيت شنيداري
راهبردهايي جهت درمان و رفع مشكل:
1- انتخاب واژه هايي كه حرف اول آن ها يكي از حروفي باشد كه كودك در شنيدن آن حساس نيست پس از بيان كلمات از كودك مي خواهيم كه صداي اول آن ها را تشخيص دهد ، در مرحله ي بعد مي توان در مورد صداي وسط و آخر نيز اين تمرين را تكرار كند. 2- در حالي كه كودك پشت به مربي ايستاده است از يكسري از كلماتي كه داراي واژه ي تعيين شده اي است كه كودك نسبت به آن از دقت پاييني برخوردار است ، استفاده كرده پس از شنيدن كلمه ، به صداي مورد نظر كه رسيد دستش را بالا ببرد . براي تشخيص دو صداي تقريبا مشابه مثل (ب و ن) از دو دست استفاده كند يعني هر دست آن نمادي براي يك حرف باشد. 3-كلماتي كه نياز به دقت بيشتري در تمايز شنيداري دارند و با كلمات مشابه اشتباه مي شوند ، انتخاب كرده ، ابتدا تلفظ صحيح را به وي مي آموزيم ، سپس طي يك بازي از او مي خواهيم به كلماتي كه تلفظ مي كنيم گوش دهد هر گاه اشتباه تلفظ كرديم ، شناسايي و اصلاح كند. مثلا كربيت به جاي كبريت - اَبو به جاي ابرو - ديفال به جاي ديوار 4- حروف يك كلمه را جدا و با فاصله بيان كرده در پايان از كودك مي خواهيم كلمه را كامل بيان كند.

اختلال در نوشتن :
ارتباط نزديكي با ناتواني هاي خواندن و نقايص زبان دارد.. مشكلات زبان نوشتاري معمولا به صورت نارسانويسي،قرينه نويسي،وارونه نويسي ويا مشكلاتي در املا و مشكلات در زبان نوشتاري( انشا) ديده مي شود.
نارسانويسي اختلال نارسانويسي چيست و چه كودكاني نارسانويس هستند؟ معمولا مشكلات نوشتن در بين كودكان با صدمات مغزي، كودكان با آسيب هاي مغزي و كودكان با نارسايي هاي ويژه يادگيري ديده مي شود. از اصطلاح ديس گرافي براي كودكاني كه عليرغم هوش طبيعي بسيار بد مي نويسند، استفاده مي گردد. در زمينه نارسانويسي هفت اختلال عمده مورد توجه است: 1- فشار بيش از حد بر كاغذ 2- درهم ريختگي سازمان فضايي نوشتار يا درهم فرو ريختن كلمات و سطور و فواصل نامتناسب آن ها با يكديگر 3- اصلاح كردن مداوم حروفي كه قبلا نوشته شده و تجاوز از مسير حروف 4- كندي در نوشتن كه شايد از تبعات فشار زياد باشد 5- كوچك نويسي و نوشتار محو و مات 6- كج نويسي بيش از حد. نامرتب نويسي بيش از حد 7- فاصله گذاري بيش از اندازه بين كلمات فرايند نوشتن فراگرد فكري پيچيده اي است كه نياز به فعاليت اعصاب نواحي مختلف مغز داشته و از عيني ترين مهارت هاي ارتباطي است كه مستقيما قابل مشاهده ، ارزيابي و نگهداري مي باشد .نوشتن به ادراك صحيح الگوهاي نمادي ترسيمي نياز دارد و مستلزم مهارت هاي ديداري –حركتي بسيار گسترده اي است كه نياز به ديدن با چشم، هماهنگي حركات چشم، هماهنگي حركات ظريف چشم و دست، مهارت عضلات بازو و دست و انگشتان و داشتن حافظه ي دقيق ديداري و حركتي از حروف و واژه هاي نوشتاري دارد. نارسانويسي ممكن است منعكس كننده اشكالات زير بنايي ديگري نيز باشد.اين اشكال ممكن است بازتابي از مشكلات حركتي ظريف باشد، يعني كودك قادر به جنبش حركتي لازم براي نوشتن يا رونويسي كردن از روي حروف يا شكل هاي نوشتاري به نحو موثر نباشد. دانش آموز ممكن است قادر نباشد درون داد اطلاعات ديداري را به برون داد جنبش هاي ظريف حركتي تبديل كند و يا ممكن است در فعاليت هايي كه مستلزم داوري هايي حركتي – فضايي است مشكل داشته باشد. مشكلات نارسانويسي در برخي كودكان وقتي نمايان مي شود كه نمي توانند تكليف ديداري فاصله دور، يعني حروف يا واژه اي را از روي تخته سياه به تكليف ديداري نزديك ، يعني نوشتن روي كاغذ تبديل كنند.برخي كمبودها ممكن است مربوط به ضعف مهارت هاي حركتي، نقص ادراك ديداري حروف و واژه ها و اشكال در به خاطر سپاري نقش هاي ديداري باشد. آموزش ضعيف نيز ممكن است به بد خط نويسي منتهي گردد. عمده ترين عللي كه براي نارسانويسي و دشواري در نوشتن املاي كلمات ذكر مي شود عبارتند از: -عدم توجه و دقت -ضعف مهارت هاي حركتي -اختلال در ادراك بينايي حروف و كلمات -ضعف حافظه بينايي و شنوايي -دشواري در انتقال اطلاعات از يك كانال حسي به كانال حسي ديگر يا در پيوندهاي حسي -انتزاعي بودن مطالب
راهبردهاي آموزشي جهت درمان و رفع مشكل:.
تمرينات مرحله اول جهت تقويت مهارت هاي ديداري –حركتي فعاليت هاي زير پيشنهاد مي شود:
انداختن توپ در حلقه ميني بسكتبال
o ماهيگيري با استفاده از قلاب هاي آهنربايي
o كوبيدن ميخ
o پرتاب توپ چسبانك به سوي هدف o
پرتاب دارت به سوي هدف
o انداختن حلقه هاي پلاستيكي دور چوبي كه به صورت عمودي قرار گرفته است.
o بازي توپ با راكت
o بازي بولينگ
o پيچاندن نخ دور قرقره
o حمل يك استكان پر از آب به صورتي كه هنگام راه رفتن آب نريزد.
o حمل يك زنگوله به صورتي كه هنگام راه رفتن به صدا در نيايد.
o تيله بازي
o پرتاب توپ
بازي يك قل دو قل
o درست كردن اشكال مختلف با استفاده از خمير بازي
o حمل كتابي كه بر روي سر قرار گرفته ، بدون اين كه در هنگام راه رفتن از روي سر بيافتد.
o گرفتن يك قاشق چايخوري در دست در حاليكه يك توپ تخم مرغي درون آن است و حمل آن به شكلي كه هنگام راه رفتن توپ به زمين نيافتد.
o تمرينات دوخت(دوخت كوپلن و يا استفاده از صفحات دوز)
o باز و بسته كرد ن پيچ و مهره در اندازه هاي مختلف(ريز و درشت)
o قيچي كردن كاغذهاي باطله
o مچاله كردن كاغذ روزنامه
o باز و بسته كردن دكمه هاي لباس،بندكفش و زيپ
o حركت انگشتان دست به فرمان مربي نمرينات فوق باعث ايجاد هماهنگي بين چشم و دست كودك و تقويت عضلات كوچك و بزرگ دست وي خواهد شد. تمرينات مرحله دوم
o تعدادي نقطه روي تخته وايت برد بگذاريد. نقطه ها را شماره گذاري كنيد. از كودك بخواهيد با توجه به شماره ها نقطه ها را به هم متصل كند. ازكودك بخواهيد با يك دست روي تابلو دوايري ترسيم كند.(در جهت حركت عقربه هاي ساعت)
از كودك بخواهيد به فرمان شما روي تابلو اشكال هندسي مختلفي را ترسيم كند.
ازكودك بخواهيد با چشمان بسته خط راست،حروف يا اعداد را به فرمان شما روي تابلو بنويسد.
از كودك بخواهيد روي تابلو خطوط منحني در ابعاد بزرگ و پيوسته ترسيم كند.
از كودك بخواهيد روي تابلو خطوط شكسته در ابعاد بزرگ ترسيم كند.

مرحله سوم آمادگي جهت تمرينات مداد-كاغذي قبل از شروع تمرينات نوشتن ، توجه به نكات زير ضروري است:
o به وضعيت نشستن كودك هنگام نوشتن توجه كرده و آن را اصلاح كنيد. او بايد بتواند روي صندلي كاملا راحت بنشيند . ارتفاع ميز تحرير بايد با صندلي و با قد كودك متناسب باشد به گونه اي كه كودك بتواند هر دو ساعد خود را به راحتي روي ميز قرار دهد.
o كاغذ يا دفتري كه در آن مي نويسد تقريبا راست باشد ،بدين معني كه لبه كاغذ با لبه پايين ميز تحرير، زاويه اي حدودا 15 درجه داشته باشد.
o نحوه مداد دست گرفتن دانش آموز بايد صحيح باشد. مداد بايد بين انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالاي قسمت تراشيده شده گرفته شود.
o در مورد كودكاني كه در گرفتن مداد دشواري دارند توصيه مي شود كه مداد را داخل توپ گلف يا پينگ پنگ يا گل رس نماييد. براي گرفتن مداد، كودك را تشويق كنيد كه توپ را بين انگشت وسط و شصت خود بگيرد. مداد مناسب براي اين كودكان بايد كلفت تر ، بزرگتر و نوك قلم نرم باشد.
o .از مداد پررنگ و نرم استفاده شود و وقت داشته باشيد و در تمام مدت انجام تمرينات ضخامت نوك مداد زياد نشود.
o نمرينات به آرامي و دقت انجام شود و از سرعت عمل در ابتداي كار خودداري گردد. تمرينات مرحله چهارم از اين مرحله تمرينات خاص نوشتن آغاز مي گردد كه از ساده به مشكل طرح ريزي شده است: 1- از كودك بخواهيد دستش را درون گواش كند و به دلخواه روي برگه نقاشي كند. 2-از كودك خود بخواهيد دستش را درون رنگ گواش كند و حروف الفبا را با انگشت بنويسد. 3- كف يك سيني را با نمك يا شن بپوشانيد و از كودكتان بخواهيد كلماتي را به فرمان يا دلخواه خود درون سيني بنويسد. 4- با استفاده ازكاموا كلماتي را روي كاغذ بنويسيد از كودكتان بخواهيد با چشمان بسته كلمات را لمس نموده و تشخيص دهد. 5-شابلون اشكال هندسي را روي صفحه كاغذ بگذاريد. از كودك بخواهيد شكل مورد نظر را با مدادرنگي روي كاغذ ترسيم كند.سپس الگو را برداريد و بعد بگويد چه شكلي را ترسيم نموده است. 6-شابلون حروف را روي صفحه كاغذ بگذاريد . از كودك بخواهيد حرف را با مدادهاي رنگي مختلف روي كاغذ ترسيم كند.پس از ترسيم هر يك از حروف الگو را برداشته بگويد كه چه حرفي را نوشته است. 7- شابلون اعداد را روي صفحه كاغذ بگذاريد . از كودك بخواهيد عدد را با مدادهاي رنگي مختلف روي كاغذ ترسيم كند.پس از ترسيم هر يك از اعداد الگو را برداشته بگويد كه چه عددي را نوشته است. 8- از كودك خود بخواهيد جعبه مداد رنگي هاي خود را بردارد و با انتخاب رنگ هاي متنوع روي صفحه خط خطي كند( خطوط منحني و درهم ) 9-از كودك خود بخواهيد جعبه مداد رنگي هاي خود را بردارد و با انتخاب رنگ هاي متنوع روي صفحه خط خطي كند( خطوط شكسته و درهم ) 10-از كودك بخواهيد اشكال و حروف و اعداد را بر روي برگه ي نازكي كه بر روي اين صفحه مي گذاريد كپي كند.
11-از كودك بخواهيد با توجه به علامت فلش بين را خط بكشد، بدون اينكه مدادش رابردارد ويا خطي كه رسم مي كند به كناره خطوط برخورد كند. 12-از كودك بخواهيد با توجه به علامت فلش دقيقا روي خط، خطي ديگر رسم كند.
علت ايجاد مشكل قرينه نويسي و وارونه نويسي در نوشتن چيست؟ اين اختلال معمولا در روزهاي نخستين سال اول دبستان ممكن است در دانش آموز ملاحظه شود و علت آن وجود مشكلاتي در جهت يابي دانش آموز مي باشد. بدين معنا كه دانش آموز با مفاهيمي مانند بالا، پايين- چپ ، راست -جلو، عقب- زير، و رو آشنا نيست و در زمينه تشخيص اين مفاهيم دچار مشكل است. راهبردهاي درماني جهت درمان و رفع مشكل 1- دانش آموز بايد بتواند اندام هايش را بشناسد. به اين منظور از او مي خواهيم هر اندامي را كه نام مي بريم با دستش نشان دهد. 2- آدمكي از مقوا مي سازيم ، به گونه اي كه اندام هايش قابليت حركت داشه باشد . سپس گردن و دست هاي آدمك را يك به يك به سمت چپ، راست، بالا يا پايين مي چرخانيم و از كودك مي خواهيم كه همان حركت ها را تقليد كند. با انجام اين بازي، كودك مفهوم قرينه را تشخيص داده و قادر خواهد بود بين واژه اي كه قرينه يا وارونه آن است ، تميز قايل شود. 3- مربي مي تواند روبروي كودك بايستد و هر كدام از اندامهايش را حركت دهد و كودك همان حركت ها را تكرار كند. بديهي است كه در اين تمرين و تمرين شماره 2 اگر بخشهايي از طرف چپ بدن مربي حركت كند(يعني به عنوان مثال پاي چپ مربي)، دانش آموز بايد پاي راستش را بلند كند،يعني پايي را كه روبروي پاي چپ مربي قرار دارد .
اختلال املا

تعداد زيادي از دانش آموزان در درس ديكته دچار مشكل هستند و نسبت به تعداد اشتباهاتي كه در اين درس مرتكب مي شوند نمرات كمي كسب مي نمايند. در اين مجموعه سعي شده است به عمده ترين اشكالات اشاره شده ، علت ايجاد و راهبردهاي درمان ارائه گردد.
جا به جا نويسي حروفي كه صدايي يكسان ولي نوشتاري متفاوت دارند.
علت: -ضعف در حافظه ديداري -پايين بودن دقت،توجه و تمركز
پيشنهاد روش آموزش جهت درمان: 1- تعدادي كارت سفيد به اندازه ي 10×7 تهيه كنيد. كلماتي را كه با حروف (غ - ق) (ت - ط) (ز- ظ - ض - ذ) (ث – س – ص) (ع) در درس وجود دارند را انتخاب كرده با ماژيك سياه روي كارت به صورت درشت و خوانا بنويسيد.(حروفي كه در بالا بدان اشاره شد با رنگ قرمز نوشته شوند)دو كارت را به كودك نشان دهيد ، از او بخواهيد كلمات را بخواند ، كارت ها را پنهان كنيد و از او بخواهيد كلمات را به ترتيب تكرار كند و بعد در هوا ، روي ميز شن، روي ميز و ... مراحل بعدي در دفتر خود بنويسيد. زماني كه كودك در به خاطرسپاري و درست نويسي دو كارت كلمه به حد تسلط رسيد تعداد كارت ها را به سه كارت افزايش دهيد. تمرين را طي جلسات متعدد ادامه داده و با تسلط كودك در هر مرحله تعداد كارت ها را تا پنج كارت افزايش دهيد. از كودك كلاس اول انتظار مي رود بتواند تعداد 5 كارت كلمه را به خاطر بسپارد. 2- به عنوان تكليف متني با جاي خالي مانند نمونه براي كودكانتان در نظر بگيريد: در مو ... ﻊ د ... ا با خدا ... خن مي گوييم. كوشا يك ﭘ ... شك ما ... رشده بود. شما بايد به سرا ... كتاب ها و مجله هاي ﻣﺨ ... و ... خودتان برويد. پيشنهادات خود را روي كا ... بزرگي مي نويسيم. - از كودك بخواهيد متن درس را بخواند ، سپس جدولي مانند نمونه را كامل كند. حرف س ص ث كلمه حرف ز ذ ظ ض كلمه حرف ت ط كلمه حرف غ ق كلمه 4- تشابه بين دو تصوير را بيان كند. 5- تفاوت هاي بين دو تصوير را بيان كند. 6- تصويري را به او نشان دهيد و بخواهيد با دقت به آن تصوير نگاه كند، تصوير را پنهان كنيد و از او بخواهيد چيزهايي كه در تصوير ديده نام ببرد. 7- در موقع نوشتن تكليف از روي متن درس ، از كودكانتان بخواهيد ، ابتدا يك جمله را كامل بخواند ، به خاطر بسپارد ، كتاب را ببندد ، جمله را بنويسد ، سپس جمله خود را با جمله كتاب مقايسه كند. كثيف كسيف كصيف حوسله حوصله حوثله 8- از فرزندانتان بخواهيد از مجموعه كلماتي كه با املاهاي متفاوت نوشته ايد ، كلمه ي صحيح را پيدا كند. نظر نضر نزر 9-از متوني استفاده كنيد كه به جاي برخي از كلمات آن از تصوير استفاده شده است ، دانش آموز به جاي تصوير كلمه بايستي املاي درست كلمه را بنويسد.
مشكل:كم و زياد گذاشتن دندانه و سركش
علت:- پايين بودن دقت ، توجه و تمركز
پيشنهاد روش آموزشي جهت درمان و رفع مشكل:
1-حروف يا كلمات دندانه دار را به صورت نقطه چين يا كم رنگ و به صورت درشت و خوانا نوشته و از كودك بخواهيدبا مداد يا كلمات را پر رنگ كند. ( با مداد قرمز) 2- كلماتي را كه ( ك و گ ) دارند را به صورت كم رنگ با نقطه چين نوشته و از كودك بخواهيد حروف مربوط را پر رنگ كند ( با مداد قرمز ) كوچولو – گهواره – قشنگ – بگويم 3-از متوني با جاي خالي با تاكيد بر جاي خالي كلمات دندانه دار و سر كش دار استفاده كنيد. مثال: خانم آموزگارگفت:..... سال ، ..... و دو هفته دارد. خانم آموزگار از آن ها ... كرد و ... : بچه ها ، در ... بعد ، ... مناسب را با ... هم ... مي كنيم و روي كاغذ بزرگي ....... . 4- از منوني با جاي خالي در كلماتي استفاده نماييد كه حروف مانند :( س ش ص ض ﺑ ﻧ ) ياحروف سر كش دار مانند (ﮐ ﮔ ) دارند. مثال: خر ... كوچولو بيمار ... د و نتوا ﻧ ... ت به مادر ... كمك كند. براي ﺟﻧ ... يدن با ﻣﻳ ... روب ها ، هميشه خود را پا ... يزه ﻧ ... ﻪداريد. ر ... ا گفت: مامان ، خيلي حو ... له ام ... ر مي رود.
جا به جا گذاشتن و يا كم و زياد نمودن نقطه هاي حروف : ﻧ ﺑ ﭘ ﺗ ﺛ ﻳ
ﺟ ﺣ ﺧ ﭼ ر ز ژ ﺻ ﺿ ﺳ ﺷ د ذ ط ظ
علت :
1- نقص در جهت يابي 2- ضعف در حافظه ديداري 3- پايين بودن دقت وتوجه
پيشنهاد روش آموزشي جهت درمان:
1)اگر كودك در تشخيص اين كه نقطه بايد بالا يا پايين حرف باشد دچار مشكل است ، او در جهت يابي دچار مشكل مي باشد . مي توانيد مفاهيم بالا و پايين ، چپ و راست ، زير و رو ، عقب و جلو و ... را با او كار كنيد.
2) مجمو عه اي از حروف را به كودك بدهيد و از او بخواهيد با دستور شما نقطه بگذارد. مثال : حروفي كه نقطه هايش در بالاست حروفي كه نقطه هايش در پايين است حروفي كه نقطه ندارند حروفي كه يك نقطه دارند حروفي كه دو نقطه دارند حروفي كه سه نقطه دارند
3)مجموعه اي از كلمات را به كودك بدهيد و از او بخواهيد با توجه به دستور شما طبقه بندي كند: كلماتي كه نقطه ندارند كلماتي كه يك نقطه دارند كلماتي كه دو نقطه دارند كلماتي كه سه نقطه دارند
4)پايه ي حروف نقطه دار را بنويسيد و از فرزندتان بخواهيد با دستور شما نقطه بگذارد. مثال: ﺣ ﺣ ﺣ ﺣ كودك بايد با دستور شما پايه ي حروف بالا را با گذاشتن نقطه به حروف ﺟ ﺧ ﭼ ﺣ تبديل كند. اين تمرين را براي حروف (ر ز ژ ) ( س ش ) (ص ض ) ( ط ظ ) ( د ذ ) نيز مي توان انجام داد.
5)از متون بدون نقطه استفاده كنيد. به كودك اجازه دهيد با نگاه كردن به متن كتاب نقطه هاي جا افتاده را با مداد قرمز بگذارد.
جا انداختن كلمه يا كلماتي از جمله
علت:
1)ضعف در حافظه ي شنيداري 2)در صورتيكه چند كلمه ي پي در پي را جا انداخته ، سپس جمله را ادامه داده و تا پايان ديكته اين مورد چند مرتبه تكرار شده است احتمالا صرع خيلي وجود دارد.
پيشنهادات آموزشي جهت درمان و رفع مشكل:
1-تعدادي كارت سفيد 10×7 تهيه كنيد. كلمات مشكل درس را روي كارت ها با ماژيك ، به صورت درشت بنويسيد. دو كارت كلمه را براي فرزندتان بخوانيدو از او بخواهيد بعد از شما به ترتيب كلمات را تكرار كند، روي هوا، روي ميز يا درون سيني شن يا درون دفتر خود بنويسيد. اين تمرين را چند جلسه ادامه دهيد تا فرزندتان به حد تسلط برسد. در جلسات بعد تعداد كارت ها را 3 تا ، 4 تا و 5 تا كنيد و در نظر داشته باشيد كه در هر مرحله بايستي كودك به حد تسلط برسد ، سپس مرحله گسترش يابد. در هر مرحله براي اينكه كودكتان از درستي نوشتار خود مطمئن شود مي توانيد كارت كلمه را به وي نشان داده و از وي بخواهيد به ترتيب املاي نوشته ي خود را با كارت مقايسه كند.
2-به فرزندتان به صورت عبارت ، يا از جملات كوتاه و به صورت يك جمله ي كامل ديكته بگوييد.
3-تعداد ده كلمه ي متفاوت براي كودكتان بخوانيد كه در بين اين كلمات بطور مثال تعداد 5 كلمه نام حيوان باشد. از كودك بخواهيد دقيق گوش دهد ، به خاطر بسپارد و از بين كلمات نام حيواناتي را كه نام برده ايد تكرار كند.
4-استفاده از بازي كامل كردن داستان بازي به اين صورت است كه نفر اول يك كلمه را ميگويد، نفر دوم همان كلمه را گفته و يك كلمه ي ديگر نيز بدان اضافه مي نمايد تا زماني كه يك جمله ي با معنا و در نهايت يك داستان كامل ساخته شود.هر دانش آموزي كه كلمات قبلي را فراموش كرد و يا نتوانست كلمه ي جديدي به خاطر آورد و اضافه نمايد از بازي خارج مي شود. مثال: نفر اول: من نفر دوم: من با نفر سوم: من با مادرم نفر چهارم: من با مادرم به نفر پنجم: من با مادرم به بازار نفر ششم: من با مادرم به بازار رفتيم. و ..... اين بازي كمك بسيار زيادي به افزايش حافظه ي شنيداري دانش آموزان و همچنين بالا بردن دقت و توجه و تمركز شنيداري ايشان خواهد نمود.
5-بازي حافظه اي: بطور مثال : مريم به بازار رفت و يك ليوان خريد. نفر بعد همين جمله را با يك خريد اضافي ادامه مي دهد، مريم به بازار رفت و يك ليوان و يك قاشق خريد.
6- ترانه ي كودكانه ، شعر ، آوازهاي مشهور انتخاب كنيد و براي كودك بخوانيد ولي خط آخر آن را كاملا ادا نكنيد و ناقص رها كنيد و از كودك بخواهيد كه با هر كلمه اي كه همان وزن ، آهنگ را دارد جمله را تمام كند.
7- قصه اي را كه قبلا گوش نموده است برايتان تعريف كند.
-در صورتيكه فرزندتان جا انداختن مكرر دارد يعني يك قسمت از جمله را به طور كامل جا انداخته ، سپس ادامه مي دهد و اين حالت تاپايان ديكته تكرار شود احتمال وجود دارد صرع خفيف در وي وجود داشته باشد كه در اين صورت مشورت با پزشك متخصص مغز و اعصاب و گرفتن نوار مغزي (EEG ) توصيه مي شود.
جا به جا نويسي حروف هم مخرج و جا انداختن حروف پاياني افعال
علت:
-ضعف در حساسيت شنيداري -پايين بودن دقت و توجه و تمركز
پيشنهاد روش آموزشي جهت درمان و رفع مشكل:
1- سه قوطي خالي شبيه به هم تهيه كنيد.درون قوطي ها به ترتيب : برنج ، لوبيا و سنگ ريزه بريزيد. يك يك قوطي ها را كنار گوش كودك به صدا در آوريد. كودك علاوه بر شنيدن صدا با باز كردن درب قوطي محتويات داخل آن را ملاحظه كند، در اين تمرين كودك بايستي قادر باشد پس از تكان دادن قوطي با شنيدن صداي محتويات داخل آن متوجه شود كه صدا مربوط به چه بوده است. 2- از كودك بخواهيد با چشم هاي بسته تعداد ضرباتي كه شما به ميز وارد مي كنيد ، به خاطر بسپارد و مانند شما ضربه وارد كند. 3- در هنگام نگاه كردن تلويزيون، ولوم صدا را كم كنيد تا كودكتان عادت كند براي شنيدن صدا دقت بيشتري نمايد و حساسيت شنيداري وي تقويت شود. 4- گاهي اوقات ديكته را به صورت زمزمه وار بگوييد . 5- در هنگام ديكته گفتن مرتب جاي خود را عوض كنيد تا حساسيت شنيداري فرزندتان تقويت گردد. 6- متني مانند نمونه براي فرزندتان تهيه كنيد . سعي كنيد جاهاي خالي از بين حروف هم مخرج مانند: (ﺑ ﭘ ) ( م ن ) ( ر ل) (ژ ﭼ ﺷ ) ( و ب ) ( د ت) ( ﺳ ز ) باشد.سپس متن را براي فرزندتان بخوانيد. فرزندتان همزمان با شنيدن صداي شما جاهاي خالي را كامل نمايد. كلماتي كه انتخاب مي كنيد مي تواند اشتباهات رايج وي در املاء اش باشد. مثال: جاﺑ ... ه دم ﭘ ... به اي ﻣ ... واظب ﻣ ... رده ﮔ ... د ... بال دوﺳ ... پر ... واز 7-در صورتي كه فرزند حرف يا حروف پاياني را جا مي اندازد ، متني مانند نمونه با جاي خالي براي وي تهيه كنيد ، متن خود را بخوانيد و كودكتان با دقت به صداي شما جاي خالي را تكميل كند. مثال: كوشا و نوشا مي خوا..... .. آزاد با.....، بازي ......... و از بازي خود لذت ببر....
كلماتي را كه داراي نشانه ي ( خا) يا ( خوا استثناء ) هستند را اشتباه مي نويسد.
علت: 1 - ضعف در حافظه ديداري 2 - عدم وجود وقت و تمركز كافي 3- مشكل آموزشي
پيشنهاد روشي جهت درمان و رفع مشكل:
كودك بايستي بياموزدكه برخي كلمات مانند :خواهر– خواب – خواستن – خوار – خواندن، خواندن و نوشتن يكساني ندارند و بايستي بياموزد بايستي اين كلمات استثناء را به خاطر بسپارد و هر گاه اين كلمات را شنيد با املاي صحيح بنويسد. براي اين منظور نخست بايستي خواندن اين نوع كلمات را با كودك تمرين نمود و سپس از او خواسته شود كه اين كلمات را به خاطر بسپارند تا بتوانند به طور صحيح بنويسند.
گاهي كودك به دليل ضعف در حافظه ي ديداري و كمبود دقت و توجه قادر به خاطر سپاري اين كلمات نيست كه مربي يا والدين با انجام تمرينات مناسب مي توانند مشكل وي در اين زمينه را برطرف نمايند.
1- استفاده از كارت هاي ديداري كلمات 10× 7 كلماتي را كه داراي نشانه ي ( خوا ) هستند را روي كارت بنويسد (خوا به رنگ قرمز نوشته شود ) با توجه به حافظه ي ديداري كودك ، تعداد كارت ها را مشخص كرده به كودك تك تك نشان دهيد. از او بخواهيد كلمات روي كارت ها را بخواند و كارت ها را پنهان كنيد و از او بخواهيد به ترتيب كلمات خوانده شده را نام ببرد و در دفتر كار خود بنويسد. مثال: خاله – خواهش – خوابيد – خانه – خواهر سپس همين كلمات را با جاي خالي در نشانه ي ( خا يا خوا ) دارد و از كودك بخواهيد بدون نگاه به متن خوانده شده جاي خالي را با نشانه ي مناسب كامل كند. ..... هر .... بيد .... نه ..... نه سپس نوشته ي خود را با متن اوليه مقايسه نموده و اشكالات احتمالي خود را رفع كنيد. 2- ليست كلمات هم خانواده ي ( خواب- خواستن – خواندن ) و صرف افعال مربوط به آن ها مي تواند در تشخيص كلماتي كه با (خوا ) استثنا هستند كليد مؤثري باشد. خواب ⇦ خوابيدم – خوابيدي – خوابيد – خوابيدم – خوابيديد – خوابيدند- تخت خواب – مي خوابم و ........... خواستن⇦ خواهم - خواهي – خواهد – خواهيم – خواهيد - خواهند-خواهش – مي خواهم و ................ خواندن⇦ مي خواندم و............. 3- چند كلمه كه با ( خوا ) استثنا نوشته مي شوند درشت بنويسيد ، (خوا) را با رنگ قرمز مشخص كنيد ، روي يك جعبه ي مكعبي ( جعبه ي دارو يا ...) بچسبانيد و از كودك بخواهيد آ ن را مانند تاس بياندازد و سپس كلمه را بخواند و براي هر كلمه امتياز خاصي در نظر بگيريد . از طريق بازي دقت و حافظه ي ديداري كودك امكان ياد سپاري بهتري را خواهد داشت.
فراموش كردن علامت تشديد
علت: 1- ضعف حافظه و دقت ديداري علت 2- دقت و حساسيت شنيداري 3- پايين بودن دقت و توجه و تمركز
پيشنهاد روش آموزشي جهت درمان و رفع مشكل:
1- از كودك بخواهيد كلماتي در درس را كه تشديد دارند ، را پيدا كند ، با صداي بلند بخواند و بنويسد. 2- كلماتي را كه تشديد دارند بدون گذاشتن علامت تشديد بنويسيد و از كودك بخواهيد با مداد قرمز علامت تشديد را روي حرف مربوط به خودش بگذارد. مدت- بچه – تشكر 3- كلماتي را كه تشديد دارند بدون گذاشتن علامت تشديد بنويسيد . كلمه را با وضوح گفتاري بخوانيد، از كودك بخواهيد با دقت به خواندن شما حرفي را كه تشديد مي گيرد انتخاب كرده ، تشديد را روي حرف مربوط به خود بگذارد
اشتباه در كاربرد ( ﻪ - ه ) درپايان كلمات( دندانه اي ، خانه اي ، رفته اي)
علت: 1- ضعف در حافظه ي ديداري 2- مشكل آموزشي
اين مشكل از مشكلات بسيار رايج مي باشد كه مي تواند ريشه آموزشي داشته باشد. بايستي به كودك توضيح داد كه ( ه يا ﻪ ) در برخي كلمات صداي ( ) مي دهد. و اين زماني است كه ( ه يا ﻪ) بعد از يك حرف بي صدا مي آيد و خودش صداي حرف قبلي و جزء اصلي كلمه مي شود. . مثال: خسته – ديده – نشانه – اندازه
پيشنهاد روش آموزشي جهت درمان و رفع مشكل: 1- استفاده از متوني با جاي خالي : مثال: فاطﻣ ... - حوﺻﻠ ... - خوابيد... – ديد... - ﻗﺻ ... - گهوار...
پيشنهاد مي شودكلمات بالا را با تلفظ صحيح ( بطوريكه ﻪ و ه تلفظ شده توسط شما صداي ( ) دهد) بخوانيد، كودك با شنيدن صداي شما جاي خالي را با انتخاب شكل مناسبي از نشانه ها ي ( ﻪ يا ه ) كامل نمايد. 2- متني را تهيه كنيد و از كودك بخواهيد در جاي مناسب يكي از نشانه هاي ( ﻪ ه ) قرار دهد. مثال: تصميم گرفتم ﮐ... هر وقت از مدرﺳ... ﺑ ... خا ﻧ.... مي آيم ، مواظب فاطﻣ... باشم. مادرم لبخند زد و ﺑ ... اتاق ديگر رفت. معلم با سبد هويج وارد كلاس شد و به ﺑﭼّ... خرگوش ها سلام كرد.
از دانش آموز بخواهيد پس از تكميل ، متن را با آهنگ صحيح و تلفظ صحيح صداي ( ) در نشانه هاي (ﻪ و ه ) بخواند. 2- استفاده از كارت هاي ديداري كلمات 10 × 7
كلماتي را كه داراي ( و استثناء ) هستند را اشتباه مي نويسد.
علت: 1- ضعف در حافظه ي ديداري 2- مشكل آموزشي
روش آموزش جهت درمان و رفع مشكل: 1- با توجه به محدود بودن اين كلمات در كتاب مي توانيد از كارت كلمه استفاده نماييد. مي توان ( و ) استثناء در كلمه را با رنگ متفاوت مثلا رنگ سبز بنويسيد و به كودك يادآوري كنيد ( و ) در كلماتي كه با رنگ سبز نوشته شده ، نوشته مي شود ولي با صداي ( ُ ) خوانده مي شود. براي تقويت حافظه ي ديداري دانش آموز مي توانيد از روش هاي 3 كارتي ، 4 كارتي و در صورت پيشرفت 5 كارتي براي به خاطر سپاري و سپس نوشتن استفاده نماييد. 2- ساخت جمله براي كلماتي كه داراي ( و ) استثناء هستند مي تواند به عنوان تمرين در تثبيت يادگيري مؤثر باشد. اختلال در زبان نوشتاري( انشا) : اين قسم از مشكلات ار شايع ترين ناتواني هاي دانش آموزان در سطوح مختلف تحصيلي است. به اين معنا كه دانش آموز نمي تواند از راه نوشتن به خوبي افكار خود را بيان كند. پيش نيازها ي انشا (زبان نوشتاري) سلامت گفتار- توانايي خواندن – مهارت هاي املايي – خوانا نويسي- اطلاعات درباره آيين نگارش
آشنايي با روش هاي پيش گيري از ايجاد اختلال يادگيري
الف- پرورش دقت،حافظه،تميز،تشخيص و ادراك بينايي ب- پرورش دقت،حافظه،تميز،تشخيص و ادراك شنوايي ج- پرورش دقت-توجه و تمركز د-ايجاد هماهنگي بين چشم و دست ه- ايجاد غلبه طرفي وجود اختلال هر يك از موارد فوق،باعث ايجاد مشكلاتي در خواندن،نوشتن،املاو رياضي خواهدشدكه ما در مراكز اختلالات يادگيري مي كوشيم با تشخيص صحيح در صورت نياز با در نظر گرفتن برنامه هاي آموزشي انفرادي خاص،با رفع مشكلات دانش آموز در موارد ياد شده ، ريشه هاي بروز مشكل را رفع نموده و زمينه ساز ايجاد و بروز توانايي لازم در فراگير، جهت كسب آموزش هاي عادي كلاسي باشيم . بايستي اذعان نمود، امروز تغيير در روش زندگي منجر به تغيير در بازي هاي كودكانه گشته بطوريكه كودكانمان را از بازي هاي گروهي با تحرك بالا به سمت بازي هاي انفرادي پرتنش و اضطراب آور واداشته كه اين خود باعث ايجاد مشكلاتي در يادگيري كودك در دوره هاي تحصيلي مي گردد كه با توجه به اهميت اين موضوع مي توانيم با آشنايي با فعاليت ها و تدارك بازي هاي گروهي هدفمند و استفاده از آن در خلال برنامه هاي آموزشي زمينه ساز گام هاي مهمي در خصوص پيشگيري از بروز مشكلات يادگيري فراگيرانمان باشيم.
تهیه و تنظیم: مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری حافظ
آدرس: ابتدای بلوار دانشجو-جنب آتش نشانی-داخل آموزشگاه ناشنوایان سوم شعبان1
تلفن: 8904418
دراین وبلاگ مطالب مربوط به آمورش وامور پرورشی در دوره ی ابتدایی مخصوصآ کلاسهای چند پایه و از پیش دبستان تا ششم ابتدایی پرداخته می شود.