فعّاليّت 1: املاي گروهي در كلاس

اهداف

1- تقويت مهارت املا و درست‌‌نويسي كلمه‌ها

2- تقويت مهارت خواندن

3- افزايش دقّت و توجّه دانش‌آموزان

4- ترويج مشاركت و فعّاليّت گروهي

5- تقويت روحيه‌ي پژوهشگري

6- توجّه به وجه آموزشي املا

شرح فعّاليّت:

1- گروه‌بندي دانش‌آموزان با نظر معلّم (طوري كه در هر گروه دانش‌آموزان قوي، متوسط و ضعيف در املا نويسي باشند.)

2- افراد هر گروه به نوبت، داوطلب نوشتن مي‌شود و پاي تابلو مي‌روند. اعضاي گروه ديگر جمله‌هايي از درس يا درس‌هاي موردنظر انتخاب و به ترتيب مي‌خوانند تا فرد پاي تابلو آن را بنويسد.

3- ساير دانش‌آموزان نيز هم‌زمان، جمله و عبارت‌هاي خوانده شده را در دفتر مي‌نويسند.

4- افراد هر گروه مي‌توانند عضو گروه خود را در نوشتن درست كلمه‌ها ياري كنند.

5- در پايان ديكته نوشته شده به وسيله‌ي اعضاي گروه ديگر تصحيح مي‌شود و فعّاليّت به همين ترتيب ادامه مي‌يابد تا با توجّه به وقت كلاس همه يا تعدادي از گروه‌ها نوشتن را تمرين كنند.

 

توضيح:

1- معلّم ضمن نظارت بر نوشته‌ي دانش‌آموزان، هدايت كار را بر عهده دارد و هر جا لازم است، نكات تكميلي را درباره‌ي نوشته‌ي دانش‌آموزان و املاي كلمه‌ها بيان مي‌كند.

2- به منظور تنوع‌بخشي به فعّاليّت و نيز مشاركت تعداد بيشتر دانش‌آموزان، مي‌توان از “گروه كلمه” نيز استفاده كرد.

3- در كلاس‌هايي كه فضا و امكانات كافي براي نشستن به صورت دايره‌اي براي گروه‌ها وجود ندارد، دانش‌آموزان هر ميز يك گروه خواهند بود.

 

فعّاليّت2: شناخت كلمه‌هاي هم‌خانواده، هم‌معني و متضاد (مخالف)

اهداف فعّاليّت:

1- تقويت مهارت املا

2- تقويت مهارت خواندن و درك مطلب

3- افزايش گنجينه‌ي واژگان و تثبيت آموخته‌ها

4- ايجاد رغبت و علاقه به مطالعه و پژوهش

5- ايجاد تنوّع در آموزش املا

6- پرورش دقّت و توجّه

7- توجّه به املاي كلمه‌ها در همه‌ي درس‌ها

 

شرح فعّاليّت:

1- گروه‌بندي دانش‌آموزان و تقسيم درس‌ها بين آن‌ها (علاوه بر درس‌هاي فارسي، مي‌تواند اين فعّاليّت در درس‌هاي ديگر نيز انجام گيرد.)

2- از دانش‌آموزان بخواهيد تا 5 كلمه از هر درس پيدا كنند و سپس يك كلمه‌ي هم‌معني، يك هم‌خانواده و يك  متضاد (مخالف) با آن كلمه بنويسند.


كلمه

عالِم

هم‌معني

دانشمند

هم‌خانواده

عليم

متضاد (مخالف)

جاهِل

3- نوشته‌هاي گروه‌ها را با يكديگر عوض كنيد تا همه آن‌ها را بخوانند.

4- گروه‌‌ها با استفاده از نوشته‌هاي خود به گروه‌هاي ديگر املا بگويند. براي درك بهتر كلمه‌ها و درست‌نويسي آن‌ها، كلمه‌‌هاي هم‌معني، هم خانواده و متضاد را به هم ربط دهند (به گروه كلمه تبديل كنند.)

 

                روشنايي(هم‌خانواده)

روشن       نوراني   (هم‌معني)

             تاريك  (متضاد)

 

گروه كلمه: روشن و روشنايي – روشن و نوراني – تاريك و روشن

 

توضيح:

1- اين فعّاليّت مي‌تواند روي كارت‌هاي كوچك در اندازه‌ي 4×6 انجام گيرد. به اين ترتيب كه پس از پيدا كردن و نوشتن كلمه‌ها در جدول، افراد هر گروه كلمه‌ها را روي هر كارت بنويسند. هر گروه 20 كارت هم‌رنگ و هم‌اندازه خواهد داشت. سپس كارت‌ها را به پشت روي ميز گذاشته و هر نفر 2 كارت برمي‌دارد. اگر كارت‌ها به نحوي به هم مربوط باشند (هم‌معني – متضاد يا هم‌خانواده باشند)؛ كارت‌ها را كنار گذاشته و 2 كارت ديگر برمي‌دارد و گرنه نفر بعدي بازي را ادامه مي‌دهد.

در پايان كسي كه بيشترين كارت را دارد، برنده است. اين بازي مي‌‌تواند با تعويض كارت‌هاي گروه‌ها با يكديگر در زمان مناسب و يا در خارج از كلاس ادامه يابد.

 

فعّاليّت3: تهيه‌ي كارت واژگان داراي حروف مشخّص

اهداف فعّاليّت:

1- تقويت مهارت املا

2- تقويت مهارت خواندن و درك مفهوم

3- شناخت بيشتر اجزاي كلمه (حروف سازنده)

4- آشنايي بيشتر با كلمه‌هاي داراي حروف هم‌صدا

5- پرورش دقّت و توجّه

6- ترويج روحيه‌ي مشاركت و فعّاليّت گروهي

7- توجّه به وجه آموزشي املا

 

شرح فعّاليّت:

1- معلّم قبلاً درس يا درس‌هايي را كه در نظر دارد، مطالعه مي‌كند تا كلمه‌هاي داراي ارزش املايي را دريابد.

2- با توجّه به شرايط، امكانات و تعداد دانش‌آموزان آن‌ها را به گروه‌هايي تقسيم مي‌كند. (گروه‌هاي كوچك‌تر براي انجام اين فعّاليّت مناسب‌تر است.)

3- كارت‌هايي را كه به تعداد گروه‌ها آماده كرده است، در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد و از آن‌ها مي‌خواهد فعّاليّت تعيين شده را انجام دهند. (كارت‌ها مي‌تواند در اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلفي تهيه شود.)

گروه1: كلمه‌هاي داراي حروف «ط- ت»

گروه2: كلمه‌هاي داراي حروف «س- ص- ث»

گروه3: كلمه‌هاي داراي حروف «ح- هـ»

را از درس‌هاي تعيين شده پيدا كنند و بنويسند.

گروه 1

 

گروه2

 

گروه3

«ت»

«ط»

 

«س»

«ث»

«ص»

 

«ح»

«ه»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4- پس از پايان فعّاليّت، معلّم از گروه‌ها مي‌خواهد تا كارت را با هم تعويض كنند به طوري كه هر گروه همه‌ي كارت‌هاي تهيه شده را بخواند.

توضيح:

1- در صورت وجود وقت، يكي از افراد هر گروه مي‌‌تواند كلمه‌هاي گروه خود را روي تابلو بنويسد.

2- گروه‌هاي ديگر علاوه بر خواندن كلمه‌هاي ديگر، مي‌توانند آن‌ها را در دفتر خود يادداشت كنند.

3- مي‌‌توان از دانش‌آموز خواست تا كلمه‌‌هاي نوشته شده‌ي ديگر گروه‌ها را در درس پيدا كنند و جمله‌هاي مربوط را بخوانند.

4- نوشتن حروف تعيين شده با رنگ قرمز در كلمه‌ها به ماندگاري بيشتر كلمه‌ها در ذهن كمك مي‌كند.

5- دانش‌آموز مي‌توانند خود نسبت به تهيه‌ي كارت‌ها شكل‌ها و اندازه‌هاي متفاوت اقدام كنند

                                                                              موفق باشید

منبع :-راهنماي آموزش املادر دبستان– مولف :جواد فتح آبادی            منتخب جشنواره ی کتاب های  آموزشی رشد وزارت آموزش و پرورش در سال ۸۹به عنوان کتاب مناسب در حوزه ی زبان آموزی

http://fathabadi91.blogfa.com/