ارزشيابي دانش آموزان در درس كار و فناوری پايه ششم

ـ ارزشيابی دانش آموز از سه موضوع  مربوط به درس شامل بخش اول فناوری اطلاعات و

 ارتباطات و بخش دوم پروژه طراحی و ساخت و بخش سوم پودمان کار منتخب انجام می شود

 و در هر نوبت يك نمره  برای اين درس منظور خواهد شد.

ـ برای نوبت اول، نتيجه ارزشيابی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط معلم لحاظ خواهد شد

 (از 20) در نوبت دوم

 ميانگين دو نمره پودمان انتخابی و پروژه انتخابی لحاظ خواهد شد (از ۲۰ )

ـ اين درس تكماده نخواهد داشت و امكان استفاده از ماده 7 آيين نامه امتحانات

 برای دانش آموزان در اين درس وجود نخواهد داشت .

الف) بخش فناوری:

ــ ارزشیابی مستمر، شامل فعالیت های کلاسی بر اساس چک لیست می باشد. (20 نمره)

ــ ارزشیابی پایانی شامل نمره کار عملی (پروژه) – 10 نمره و آزمون عملی – 10 نمره می باشد.

 

الف) بخش کار

ــ در ارزشيابی پودمان ها و پروژه ها  ، انتظار می رو

 دانش آموزان در پايان به كسب شايستگی های حداقلی دست يابند.

 

ــ ارزشيابی اين درس مستمرخواهد بود (نمره كلي  ۲۰  ) 

ـ  ارزشیابی بر اساس چک لیست هر پروژه یا پودمان انجام می گیرد.

نحوه ارزشیابی مستمر درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

ابزار و نحوه ارزشیابی

نمره

پوشه کار

۱۲

فرم ثبت مشاهدات

۴

آزمون های کتبی و شفاهی

۴

جمع

۲۰

نحوه ارزشیابی پایانی درس مطالعات اجتماعی ششم:

ارزشیابی پایانی این درس بر طبق سیستم نمره گذاری ۲۰ نمره ای می باشد ابزار ارزشیابی مورد نیاز برای این نوع ارزشیابی دفترچه سوالات( آزمون کتبی که در بر گیرنده انواع سوالات از جملهچهار گزینه ای تستی- تشریحی- صحیح وغلط-کوتاه پاسخ-جورچین) می باشد .

*اعتبارآزمون هنگامی است که علاوه برحیطه ی دانش ، مهارت ها و نگرش های فردهم درآن سنجیده شود .

*آزمون پایانی بیشتر بر پایه سوالات کاربردی - عملکردی و واگرا طراحی شوند.

*می توان به جای دادن تعداد کمی سوال که فقط بر حیطه دانش تاکید دارند آزمون رابه شکل دفترچه ای ازسوالات شامل انواع سوالات چند گزینه ای ، صحیح وغلط. کامل کردنی و جورکردنی. کوتاه پاسخ . انشایی و... طراحی کردکه درآن سوالات فراشناختی و واگرا که دیدگاه درست فراگیر و نوع قضاوت وی را می سنجند وهمچنین سوالات عملکردی و... وجود دارند .


رزش یابی درس زبان و ادبیات فارسی پایه ی ششم

 

ساعات آموزش

مواد درسی

نوع آزمون و ارزش یابی

 

 ۵ ساعت درهفته

 

1 : مهارت های خوانداری فارسی

 

2- مهارت های نوشتاری: املا

 

3- مهارت های
نوشتاری: نگارش و انشا

 

شفاهی – آزمون عملکردی

 

کتبی

 

کتبی

 

تذکر: از تفکیک ساعت و موضوع آموزش مهارت های زبانی و واگذاری آن

به برنامه های دیگر ،جداً خودداری شود.بی توجهی به این مساله ،آسیب
اصلی برنامه در سال های گذشته بوده است.درس زبان و ادبیات فارسی به سه ماده ی درسی ، بخش شده است :

1) مهارت های خوانداری فارسی

2) مهارت های نوشتاری : الف - املا

3) مهارت های نوشتاری : ب - نگارش و انشا

هر یک از این سه عنوان درس ، به صورت مستقل ، بیست نمره دارند ، چگونگی ارزش یابی و نمره گذاری درس ها در پی ، می آید.

1 – فارسی (مهارت های خوانداری) ، این درس به آموزش و تقویت مهارت های شفاهی یا گفتاری زبان می پردازد. در ارزش یابی هم انتظار می رود
، پاره مهارت های خوانداری زبان ، مورد توّجه همکارن قرار گیرد.

در این برنامه تاکید بر تقویت مهارت های گوش کردن ، تمرکز داشتن ، درست حرف زدن ، گفت و گوی دو نفره ، گفت و گو در جمع ، خوانش صحیح متن و حفظ شعر از اهداف اساسی است که با هم دیده شده اند .در ارزش یابی باید استقلال آن ها حفظ شود.

از سوی دیگر در کتاب فارسی علاوه بر متون نظم و نثر فارسی گذشته و   معاصر ، درک و فهم محتوای متون نیز ضروری است بدین منظور در ارزشیابی توجه به توانایی تفکر ، قدرت نقد و بررسی و تحلیل نیز در نظر گرفته شده است.

یادآوری
:آزمون پایانی مهارت های خوانداری فارسی به صورت شفاهی برگزار می شود ولی برای این که همکاران بتوانند از همه ی دانش آموزان ارزشیابی کسانی به عمل آورند و نمره هایی برای هر یک داشته باشند، پیشنهاد می شود : ماهی یک
بار آزمون کتبی هم برای ارزشیابی از فارسی برگزار شود. در برگزاری این آزمون ،پرسش های صفحه های نخست هر درس در کتاب مهارت های نوشتاری با عنوان «فعالیت های متن درس»
می تواند به کار گرفته شود. (ارزیابی

ردیف

عنوان

نمره

1

خوانش متن (نظم و نثر)

6

2

درک و دریافت

4

3

حفظ شعر

2

4

فن بیان

2

5

یادآوری

2

6

کارگاه درس پژوهی

2

7

خود ارزیابی

1

8

معنی واژه

1

جمع کل

20

*شرح موضوع های
ارزش یابی مهارت های خوانداری فارسی:

1) خوانش متن :

خوانش متن شامل
متون نظم و نثر است (3 نمره نظم ، 3 نمره نثر)

در خوانش متن
توجه به موارد زیر ضروری است :

- رعایت آهنگ

- توجه به لحن کلام

- رعایت تکیه:تکیه ،فشار آوایی است که روی هجای کلمه ایجاد می شود و موجب برجسته شدن هجای کلمه می شود. در مورد کلمات چند هجایی باید توجه کنیم که تغییر در هجا باعث تغییر
در معنی کلمه می شود.

مانند : سبزیsabzi (به معنی سرسبزی و طراوت) ، سبزی sab/zi (سبز هستی )

ولی  vali (سرپرست) ، ولی va/li (اما)

- رعایت مکث و درنگ

- رعایت ایستگاه های آوایی : منظور از ایستگاه های آوایی ، جاهایی است که سخن نیاز به قطع و وصل و کشش های آوایی دارد و به عبارتی رعایت زیر و بم کلمات است.

تکوینی یا  مستمر).




درس قرآن در پایه‌ ی ششم ابتدایی به‌صورت شفاهی و به دو نوع ارزش‌یابی می‌شود :

الف - ارزش‌یابی مستمر

ب- ارزش‌یابی پایانی

 

الف– ارزش‌یابی مستمر :

نمره‌ی ارزش‌یابی مستمر با توجه به میزان مشارکت دانش‌آموز در فعالیت‌های یادگیری تعیین می‌شود. اهمّ این فعالیت‌ها در درس قرآن، عبارت است از :

1- اعلام آمادگی برای خواندن، آیات و عبارات از روی کتاب درسی

2- مشارکت در کار گروهی به منظور فهم بیش‌تر (بیان مصادیق پیام‌های قرآنی)

3- مشارکت در جمع‌خوانی آیات و عبارات قرآنی و همراهی با نوار آموزشی

4- بیان داستان‌های قرآنی کتاب

5- میزان توانایی در خواندن آیات و عبارات قرآنی کتاب درسی (در پرسش‌های تدریجی)

6- انجام فعالیت‌های کار در کلاس

7- انجام منظم تکلیف اُنس با قرآن در خانه

8- خواندن آیات از روی صفحات پایانی هر درس یا از روی قرآن کامل تبصره : بدیهی است اگر دانش‌آموزی در خواندن آیات از روی صفحات پایانی هر درس یا قرآن کامل موفقیت لازم را کسب نکرده است، نباید از او نمره‌ای کسر شود.

9- انجام فعالیت‌های خارج از کلاس مرتبط با درس قرآن، مانند : - تهیه‌ی نوار آموزشی قرآن یا سایر نوارهای قرآن و استماع آن در خانه؛ - خواندن قرآن در خانه؛ - مطالعه‌ی کتاب‌های جانبی درباره‌ی داستان‌های قرآنی‌ پیام‌های زندگی (پیام قرآنی) - حفظ برخی از سوره‌ها، آیات و پیام‌های قرآنی؛ - تلاوت قرآن با صوت خوش و زیبا؛ - نقاشی، خوش‌نویسی و انجام سایر کارهای هنری درباره‌ی پیام‌های قرآنی، داستان‌ها و ... - شرکت در جلسات و مسابقات قرآنی مانند حضور در دارالقرآن‌ها و سایر برنامه‌های مشابه؛ - جمع‌آوری مطالبی درباره‌ی قرآن از مجموعه‌ی کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی؛ - تولید روزنامه‌های دیواری خاص قرآن با ارائه‌ی مطالب مربوط به قرآن در روزنامه‌های دیواری مدرسه؛ - توانایی دانش‌آموزان در معناکردن عبارات قرآنی بدیهی است آموزگار می‌تواند در چارچوب برنامه‌ی

 آموزش قرآن و مناسب با اصول، محتوا و روش‌های آن، دانش‌آموزان را به هر فعالیت مناسب

دیگری نیز ترغیب و تشویق کند.

ب - ارزش‌یابی پایانی

ارزش‌یابی پایانی از دانش‌آموزان پایه ی ششم ابتدایی در پایان هر نیم سال به صورت شفاهی به شرح زیر انجام می‌شود :

1 روخوانی آیات جلسه ی اول دروس حدود چهار سطر 9نمره خواندن به صورت معمولی و روان

2 روخوانی آیات جلسه ی سوم دروس حدود چهار سطر 9نمره خواندن به صورت شمرده و آرام

3 پیام قرآنی دو پیام 2نمره پس از روخوانی پیام قرآنی و ترجمه‌ی آن از روی کتاب، بتواند با استفاده از تصاویر کتاب یا بدون آن، مفهوم پیام را به زیان خود توضیح دهد یا نمونه و مصداقی از آن را بیان کند.

جمع 20

تبصره : هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به هر یک از موارد زیر و در مجموع حداکثر 2 نمره‌ی تشویقی کسب کند :

1- قرائت آیات، تقریباً شبیه نوار آموزشی

2- روان خوانی حدود نیم صفحه از مصحف کامل

3- حفظ یک صفحه ( یا به میزان یک صفحه از آیات مختلف) از صفحات قرآنی کتاب درسی

4- حفظ حداقل چهار پیام قرآنی از پیام‌هایی که در هر نیم‌سال تدریس شده است.

شیوه‌ی کسر نمره در ارزش‌یابی پایانی

الف – روخوانی :

1- کسر نمره به علت غلط خواندن : به ازای هر کلمه ی غلط خوانده شده، نیم (5/0) نمره کسر می‌شود. در صورت تصحیح غلط توسط دانش‌آموز- با تذکر یا بدون تذکر معلم- نمره‌ای کسر نمی‌شود.

2- کسر نمره از نظر کیفیت و سرعت خواندن : در صورتی که دانش‌آموز نمی‌تواند آیات و عبارات قرآنی کتاب درسی را مطابق سطح انتظار بخواند و یا مکث و برگشت‌های زیاد دارد, با توجه به میزان نقص, علاوه بر غلط های اعرابی، حداکثر دو نمره کسر می‌شود.

ب – پیام قرآنی : اگر دانش‌آموز پس از خواندن متن و ترجمه‌ی پیام از روی کتاب, نتواند درباره‌ی آن توضیح دهد یا مصداقی را بیان کند و یا توضیح ارائه شده خیلی از مفهوم پیام دور باشد, نمره‌ی آن پیام را (هر پیام یک نمره) کسب نمی‌کند و یا به میزان نقص, از نمره‌ی آن پیام کسر می‌شود.

تذکر : در ارزش‌یابی همیشه به نکات زیر توجه داشته باشید :

1- ارزش‌یابی نباید موجب تضعیف علاقه‌ی دانش‌آموزان به درس قرآن شود. از این‌رو, باید از سخت‌گیری‌های بی‌جا پرهیز کرد یا به نحوی ارزش‌یابی را انجام داد که دانش‌آموزان, آن

 را جزئی از فرایند یادگیری احساس کنند تا محیط اضطراب‌آور همراه با فشار روانی ایجاد نشود.

2- مهارت روخوانی قرآن, به‌تدریج کسب می‌شود, از این‌رو, نباید انتظار داشت که همه یا بیش‌تر دانش‌آموزان مهارت روخوانی آیات یک درس را در زمان تدریس به‌طور کامل کسب کنند. هر دانش‌آموز با توجه به استعداد خود, این مهارت را به‌تدریج در دروس بعدی به‌دست می‌آورد.

3- با توجه به اصل تفاوت‌های فردی بهتر است از دانش‌آموزان ضعیف‌تر از قسمت‌های ساده‌ی کتاب پرسش کرد.

4- فرصت رفع اشکال را برای دانش‌آموزان فراهم آورید تا بتوانند اشتباه خود را تصحیح کنند. برای مثال, تذکر برای برگشت و صحیح خواندن, در صورتی که موجب اضطراب بیش‌تر دانش‌آموزان نشود, مناسب و مفید است.

5- از بخش های داستان، بیش تر بدانیم و کار در کلاس ارزش یابی پایانی به عمل نمی آید
http://amoozgar2.blogfa.com