انواع قلمو آبرنگ

قلموهای که برای نقاشی با آبرنگ به کار می رود ،موهایی نرم و قابل انعطاف دارند و بر حسب
تناسب کار ونیاز دارای موی بیشتر یا کمتر و درجه زبری یا نرمی خاصی هستند. بهترین قلموها
را از موی حیواناتی که موهای مناسب این کار دارند، می سازند.

1،2.قلم موهای شست وشو(نوع فرانسوی با موی سنجاب، برای رنگ آمیزی پس زمینه و محو کردن های لطیف)

3.4.قلموهای ژاپنی با دسته نی بامبو و موهای آهوی کوهی،

6و5.قلموهای گرد با موهای مصنوعی (مناسب برای نوآموزان)

7.قلموی میمون هندی (مانگو) که از قابلیت انعطاف کم تری بر خوردار است .

8.قلموی مخصوص،از موی سمور برای کشیدن خط باریک.

9.قلموی باد بزنی از موی گاونر (برای پاک کردن و خراشیدن)

10.11.قلموی آبرنگ نقاشان حرفه ای ساخته شده از موی گاو نر (شماره بالاتر ان نیز مورد استفاده آبرنگ کاران است)







________

شناخت کاغذ های آبرنگ

انواع کاغذهای ابرنگ عبارتند از کاغذهای نرم،زبر،ضخیم یا نازک که بنابر نیاز ،مورد استفاده قرار
میگیرد.البته همه آنها باید قدرت جذب آب را داشته باشند.

کاغذهای نرم:این نوع کاغذها بدون بافت هستند، بنابراین برای تمرین نقاشی با آبرنگ بسیار
مناسبند. بدیهی استف هر قدر کاغذ نرم تر باشد،آبرنگ پس از خشک شدن بر آن تیره تر به نظر
میرسد. کاغذی که قدرت جذب بیش تر آب را دارد ، آبرنگ بر ان کمرنگ تر دیده می شود.پشت
و روی کاغذها هم کمی با هم فرق دارند و کار روی هر طرف با طرف دیگر متفاوت است.
استفاده از کاغذ نرم به صورت خشک یا تر نیز در چگونگی کار تاثیر دارد. نشان دادن جزئیات
بر کاغذ نرم و خشک راحت تر است و از کاغذ نرم و مرطوب برای نشان دادن فضاهای دور یا مه گرفته استفاده میشود.

کاغذ مقوایی:کاغذ هایی هستند که با استفاده از امکانات ویژهای برای کار با آبرنگ ساخته
شده اند. قدرت جذب اب ،داشتن ضخامت و قدرت مقاومت در مقابل رطوبت و آب (کاغذ های غیر
آبرنگ در مقابل آب،نرم و خمیری وچروکیده میشوند) وداشتن بافت های درشت و ریز در سطح
کاغذ،از صفات بسیار مشخص کاغذ مقوایی آبرنگ است که با اسامی تجاری گوناگون نظیر:
کاغذ.فابریانو،اشتنباخ، کانسون.آرچ.خروس نشان. ونیز کاغذ چکشی و انواع مقوای ماکت. در بازار عرضه میشوند.
این کاغذ ها در قط بزرگ و طومار رول عرضه میشوند . معمولی ترین اندازه کاغذ
آبرنگ همان اندازه استاندارد 50*70 سانتی متر است .

کاغذ های ساخته شده از برنج
کاغذهای ساخته شده از برنج و پوسته های گیاهی آن همیشه مورد توجه بوده اند .ایرانیان درحدود قرن
چهارم هجری ،کاغذی از پوست ساقه الیاف و شلتوک برنج در مازندران ساختند. این کاغذ ساروی نام داشت و منسوب به شهر ساری بود .
همچنین کاغذ کاهی را از ضایعات گندم (کاه) ساختند که هنوز هم
به همان نام کاغذ کاهی مصرف دارد.
امروزه کشور ژاپن از ضایعات گیاهی و الیاف برنج کاغذهای برای ابرنگ و آثار هنری به بازار عرضه می کند که دارای ویژگی های خاصی هستند.
بعضی مثل کاغذ (ایو) دارای نرمی و زبری
متفاوت در دو طرف کاغذ هستند.وبرخی دیگر مثل کاغذهای موسا که هرچند نازکند اما سطحی
محکم و زبر دارند.انواع دیگر کاغذ ژاپنی یوک .اوکاوارا. کیتا کاتا .سیومای .نام برد


سایر انواع کاغذ آبرنگ
کاغذ های دست ساز :این کاغذ ها به علت عاری بودن از مواد شیمیای و داشتن بافت های متفاوت
.مورد توجه نقاشان آبرنگ کار هستندو در دو نوع سرد و گرم عرضه میشوند:
الف: کاغذ دست ساز فشرده سرد با بافت های نرم تا زبر که مخصوص نقاشی با آبرنگ است.
ب )کاغذ دست ساز فشرده گرم با بافت نرم که ویژه نقاشی با آبرنگ و گواش تولید می شوند.



آماده سازی وسایل کارگاهی

شک نیست که آشنایی کافی با ابزار و وسایل کار در نقاشی آبرنگ ، فرصت های خوبی را برای
کار کردن توام با لذت و علاقه فراهم می کند. چه بسا که نداشتن شناخت کافی از چگونگی ابزار و
لوازم کار، ضمن نقاشی. مشکلات پیش بینی نشده ای ایجاد کند و سبب هدر رفتن وقت و امکانات
شود و در نتیجه دلگیری و یاس به ارمغان می آورد.
داشتن میز کار با سطح افقی صاف ، زیر دستی از فیبر فرمیکا،یا شاسی همراه با گیره و چسب های کاغذی ،
مداد و مداد تراش ، صندلی یا چهار پایه گردان،
چراغ رومیزی و نیز بر خورداری از فضایی آرم ، شرایط نقاشی و کار با آبرنگ را آسان می کند.

میز کارو سطوح متغیر

در نقاشی ابرنگ میز کار باید دارای سطح کار متغیر باشد ،زیرا نقاش به تناسب کارش ، نیازمند
استفاده از سطح صاف ، متغیر و قابل انعطاف است. بدین معنی که کیفیت و مکانیزم سطح باید به خوبی ببیند.
همین طور داشتن شاسی یا زیر دستی افقی برای کار بسیار مناسب است ؛
زیرا وقتی کاغذ مخصوص ابرنگ به طور افقی روی زیر دستی قرار می گیرد، رطوبت لازم روی سطح
افقی آن راحت تر پخش می شود ودرنهایت به پخش آسان تر رنگها منجر می شود. گاهی ممکن
است چرخاندن زیر دستی به چپ یا به راست، در سرعت کار یا کنترل زیر دستی موثر باشد.
بنابر این در نقاشی آبرنگ ، سطح کار و تغیرات آن از ارزش ویژهای بر خوردار است .


آماده سازی ابزارها

تهیه ابزار کار و وسایل ساخت رنگ ، نظیر کاردک،پالت.ظرف شست و شو و ظرف آب تمیز.
جایگاهی خاص در ایجاد تمر کز در به کارگیری رنگ وبه کار گیری آگاهانه مواد هنری دارد.





پالت مخصوص آبرنگ

دارای سطح لعابی یا پلاستیک شیب دار و گودی است که قابلیت نگهداری اب را دارد. معمولا
در آبرنگ های مرغوب . سر جعبه آبرنگ را به صورت پالت می سازند. ظرف های کوچک
جای تخم مرغ ،و پالت های پلاستیکی با گودی شبیه به جای تخم مرغ ،برای کاربسیار مناسب
هستندو پالتهای تخت چند خانه همین طور استفاده از ظرف چینی یا سرامیک سفید نیز برای
این منظور توصیه می شود.در صورتی که قصد کار کردن با آبرنگ و گواش را داشته
باشیدبرای هر کدام به یک پالت جداگانه نیاز دارید.










آماده سازی کاغذ آبرنگ (شاسی کشی کاغذ)

ساخت بوم کاغذی برای نقاشی با آبرنگ : چون انواع کاغذهای آبرنگ،در اثر رطوب ممکن
است دچار تغیراتی شوند، برای جلوگیری از این اثر نا مطلوب ، آنها را به صورت موقت بوم
می کنند.




ابزار و لوازم مورد نیاز:

کاغذ آبرنگ،تخته شاسی (تخته سه لا) یا زیر دستی چوبی،ماشین دوخت یا پونز، چسب کاغذی،
حوله یا دستمال کاغذی یا پارچه تمیز.

_________________

شناخت آبرنگ

نقاشی آ برنگ هنر استفاده از ((رنگ وآب)) در جلوه های مختلف آن است .
امکانات فراوان این نقاشی و قابلیت های متنوع و کاربردی آن، فرصتی مطلوب را برای انان که روحیه جستجو و خلاقیت را محور اصلی هنر خویش می دانند، فراهم می اورد و اعتمادبه نفس و خود باوری را در هنر آموز تقویت می کند.داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع آبرنگ ها ،کاغذ های مخصوص و ابزارهای آن، از ضروریات کار است.
گرچه فراوانی انواع آبرنگ انتخاب آنها را مشکل میکند،اما باید بدانید همه آبرنگهابه طور کلی ، در دو دسته اصلی قرار می گیرند:

1-آبرنگهای شفاف. که در جعبه های گوناگون به صورت قرص های یک اندازه با بلوک و مانند ان به بازارعرضه می شوند.
2- گواش یا آبرنگ پوششی و مات. که در حقیقت همان رنگهای جسمی در نقاشی سنتی و مینیاتور است.

ساختار کلی انواع آبرنگ ها

انواع آبرنگها ی شفاف یا پوششی (گواش) ترکیبی از انواع رنگدانه های مولد رنگ موسوم به پیگمنت هستند که در یک ماده نگهدارنده صمغی یا ژلاتینی حل شده اند و پس از حل شدن، دوباره به صورت
قرص یا بلوک، به بازار عرضه می شوند. بدین ترتیب در آبرنگهای شفاف، نسبت مواد رنگدانه کم تر، و مواد نگهدارنده، بیشتر است. به همین دلیل ، نوعی شفافیت ((شیشه مانند)) را روی آثار پدید می آورد و نمی توانند رنگهای دیگر را پوشش دهد.

مقایسه تفاوت های اساسی اثر آبرنگ و گواش

صفات هر یک از انواع آبرنگها و گواش را در زیر ببینید.

بسته بندی : قرصی ،جعبه ای وبلوک
خشک شدن : بر روی کاغذ، تدریجی
میزان صمغ و ژلاتین :بیش تر
میزان پیگمنت :کم
رنگ گذاری :نازک ورقیق
پوشش رنگی :نازک ورقیق
نوع رنگ :شفاف شیشه نما

تکنیکهای رایج در گوا ش

بسته بندی :شیشه ای و تیوپ
خشک شدن :سریع
میزان صمغ و ژلاتین :کمتر
میزان پیگمنت :بیشتر
رنگ گذاری :ضخیم وغلیظ
پوشش رنگی :بسیارخوب
نوع رنگ :جسمی ومات


تکنیکها و شرایط کار با آبرنگ و گواش

از مهمترین شرایط اجرایی انجام کارهای هنر با آبرنگ یا گواش ،رعایت نظافت رنگ گذاری و رنگ برداری و تمیزی آن هاست. به علاوه،در این هنر سرعت عمل نقاش و توانایی اجرایی و مهارت در استفاده از قلم مو وابزارهای نقاشی ، از اهمیتی فوق العاده بر خوردار است



_________________

کاربرد مدیوم ها در نقاشی آبرنگ

انواع مدیوم

texture medium-مدیوم بافت
این مدیوم موجب بافت می شود و به رنگها خصلت عمق
وساختار می دهد.برای خلق ساحل شنی وتنه درختان مناسب
است.میتوان تنها ویا با رنگها استفاده شود .


Permanent masking medium--چسب میسکیت دائمی

در هرجا که بکار رود.آن قسمت را به طور دائمی در مقابل
رنگ و آب محافظت میکند.میتوان بصورت تنها یا با رنگ
مخلوط کرد.

Blending medium--مدیوم مخلوط کردن

این مدیوم برای افزایش زمان خشک شدن رنگ است . وزمان
بیشتری را برای مخلوط کردن رنگ فراهم میسازد.

Granulation--مدیوم گرانول

پس از مخلوط شدن با رنگ،بافت دانه دانه ای به رنگ
می دهد.برای همه تکنیکها . و مناسب است.

Iridescent medium-مدیوم صدفی آبرنگ

این مدیوم درخشش صدف گونه ای به رنگ می بخشد .میتوان با
رنگ مخلوط کرد یا بر روی رنگ خشک شده کشید . تاثیر آن
بیشتر روی رنگهای شفاف و زمینه های تیره است.


Artmasking fluid--چسب میسکیت
مایع پیگمنت دار مناسب برای مسکه کردن قسمتهای که
نمی خواهیم رنگی شوند.

Aquapasto-- مدیوم برجسته کننده
ژل شفافی است که از روانی رنگ می کاهد وبه آن حجم
می دهد.


Water color medium- -مدیوم آبرنگ

چسب کم رنگی است که پس از مخلوط شدن با رنگ موجب
روان شدن رنگ میشود .با آب نیز رقیق میشود.


Ox gall Liquid- -آکس گال

مایع است که برای افزایش رطوبت رنگ به کار می رود و
باعث چسبندگی بیشتر رنگ روی سطح می گردد.


Gum Arabic--صمغ عربی

مایع کم رنگ است که موجب شفافیت و درخشندگی بیشتر رنگ
شده وبا آب نیز رقیق می شود.

Lifting preparation--پاک کننده آبرنگ
با استفاده از این ابزار به راحتی می توان لکه ها و رنگهای
خشک شده آبرنگ را با اسفنج یا پارچه مرطوب پاک کرد.میتوان
به عنوان آستر زیر کار نیز از آن استفاده کرد.


Fixative--اسپری فیکسه
غیر قابل پاک شدن . لایه محافظتی شفافی را تشکیل می دهد.ضد
زردی است و زود خشک می شود.

Water color Fixative--فیکسه آبرنگ مایع
نوع استفاده : لایه محافظی برای آبرنگ .لایه نیمه شفافی را
تشکیل می دهد.